Succé för invigningen av utställningen om Hans-Erland Heineman

SAK:s styrelsemedlemmar Kerstin Lorentz, Nicolas Krizan, Jan Gustafson och Heinemanbeundraren Leif Spetz har gjort utställningen ”Heineman 100 år”. Här flankerar de invigningstalaren Gert Wingårdh.

Oh wow vilken succé det blev vid invigningen av vår utställning om Hans-Erland Heineman!
Drygt 230 personer kom till Konstmuseet för att se minnesutställningen ”Heineman 100 år” och för att lyssna på invigningstalaren arkitekten Gert Wingårdh.

Han bodde sina första elva år i Skövde, bland annat i en villa ritad av Heineman.
En timma senare samlades alla i Frejasalen för att höra Gert Wingårdh berätta om sitt kontors imponerande arkitekturgärning. De har erhållit fem Kasper Sahlin-pris, ett svenskt arkitekturpris.
I år är det 100 år sedan Hans Erland Heineman föddes (1919-2003). Han var inte bara arkitekt utan även konstnär och skribent. SAK hedrar honom i en stor utställning, under temat ”c/o Konstmuseet” där vi har två rum i Konstmuseet och en plats i Stadsbiblioteket. Utställningen pågår till och med den 19 maj.
I utställningen berättas det om vem Hans-Erland Heineman var och det visas exempel på många av hans verk: Kulturhuset i Skövde, Billingehus och Sankt Lukas kyrka, Centrumhuset i Götene, Hotell Bellevue i Hjo, Volvohuset i Skövde, Sankt Johannes kyrka i Hentorp samt vårdcentralen där, Sparbanken, Nordeahuset och privatvillor i Skövde. Han ritade även, tillsammans med Bo Boustedt, 150-tal grundskolor.
Hans-Erland var även konstnär och flera av hans verk är med på utställningen samt hans skrifter, på Stadsbiblioteket, bland annat några av de minst 150 ”Understreckare” han skrev i Svenska Dagbladet.
Det är SAK:s Jan Gustafson, Nicolas Krizan och Kerstin Lorentz tillsammans med Heineman-beundraren Leif Spets, som har sammanställt utställningen. Kerstin Lorentz har även skrivit den lilla boken om Heineman. Utställningen ska senare ut på turné, bland annat till Götene och eventuellt till Arkitekturmuseet i Stockholm.