Föreningen fyller 80 och firar med digital utställning!

Med anledning av föreningens 80-årsfirande år 2020 planerades en jubileumsutställning på Skövde Stadsmuseum.

Så här beskrevs den:

Vad är en konstförening?

Varför finns ens sådana?

Och vad sysslar de egentligen med?

På tisdagskvällen den 12 november 1940 (mitt under brinnande världskrig!) träffades ett 30-tal Skövdebor i stadens konsthall och beslöt bilda en förening för att »väcka och utveckla intresset för bildande konst«.

I lokaltidningen dagen därpå stod bland annat följande:
»skall man för medlemsavgifterna, som bestämdes till 5 kr, inköpa konst som årligen före jul utlottas bland medlemmarna«

80 år senare kvarstår väckandet och utvecklandet av konstintresset som stadgarnas portalparagraf! Och det sker fortfarande genom medlemslotterier – men också utställningar, resor, donationer, föredrag, kurser med mera.

Godbitar av allt detta skildras nu med en jubileumsutställning på stadsmuseet. Möt tursamma medlemmar och beskåda deras vinster, botanisera bland föreningens många donationer till det offentliga, eller följ medlemsutvecklingen genom decennierna. Dessutom intervjuer med utvalda profiler, reserapporter från när och fjärran, utställningsglimtar, exempel på det senaste årets nyinköpta utlottningskonst, udda kuriosa ur protokollen samt mycket annat.

Varmt välkomna till konstföreningslivet i Skövde Kulturfabrik!

Pandemin satte dock käppar i de fysiska hjulen och istället visades en något bantad digital utställningsversion på museets sajt mellan den 12 november 2020 och den 31 januari 2021. Det materialet återpubliceras nu – i något omstöpt form – här på föreningens egen sajt.