Bokrelease och vernissage Konstnärer kring Kinnekulle

En bok har tillkommit för att fylla ett hål i konsthistorien. Den handlar om en välutbildad konstnärsgrupp med bakgrund främst från Göteborg som på 1960-80-talen bosatte sig i Kinnekulletrakten. Boken finns att köpa hos Jan Gustafson, Stenhuggargränd 1 B, Skövde, janobritt@telia.com, 0702-47 69 25. Vill man hämta boken hos Jan kostar den 200:- kr eller också kan man få den hemskickad och då kostar den 279:- (inkl porto). En perfekt julklapp eller present!

De gjorde Götene med Kinnekulle till en viktig plats på konstkartan och blev ett starkt nav i det skaraborgska konstlivet. De kom att samarbeta som grupp under namnet Konstnärer kring Kinnekulle.

Medlemmarna var John ”Jompa” Ahlgren, Edna Cers, Ingegärd Granberg, Martin Hansson, Wanja ”Nones” Håkansson, Chennet Juhlin, Lars-Erik Ström, Eva Ström Svensson och Jan-Erik Svensson.

I boken presenteras konstnärerna samt deras gemensamma projekt och utställningar. Den är generöst illustrerad med konstverk och svårtillgängliga historiska bilder. Texterna är skrivna av Bo Borg, konstkritiker och författare till många konstböcker. Formgivningen står föreningens ordförande Nicolas Krizan för, Rune Lindström på Galleri Lucifer har varit bildredigerare, och föreningens förre ordförande Jan Gustafson är projektansvarig.

Produktionen är ett samarbetsprojekt mellan Skövde Allmänna Konstförening (initiativtagare och huvudansvarig), Lidköpings Konstförening och Götene Konstförening. Den ges ut av Konstmuseet i Skövde.

Releasen äger rum på Konstmuseet i Skövde. Samtidigt visar Galleri Lucifer en samlingsutställning med verk av konstnärsgruppen.

OBS! Under releasen kan boken köpas till halva priset 100 kr — passa på!