Konstdonation från Nordea

SAKs ordförande Nicolas Krizan och Nordeas Marie Lindholm

Hög tid att värva nya medlemmar när dubbelt så många konstverk lottas ut under 2022. Detta tack vare en konstdonation från Nordea.

Nordea banken har skänkt drygt 40 konstverk till SAK – mestadels litografier som inte fått plats när banken flyttat till nya ändamålsenliga och mindre lokaler. Nordea:s Marie Lindholm säger att det är bra att tavlorna doneras till en förening där medlemmarna uppskattar konst.

– Jätteroligt att få den här konstdonationen som kommer att lottas ut under hösten bland våra medlemmar. Det blir som ett bonuslotteri utöver det sedvanliga konstlotteriet, säger Nicolas Krizan, ordförande SAK.

Bland konstverken återfinns flera kända namn som Evy Låås, Albin Amelin och Gustav Rudberg, men även flera konstnärer som kanske är nya bekantskaper