Vi besökte Stefan Hammenbeck

Stefan Hammenbeck, andre man från höger, var tidigare chef för Skövde konsthall och konstmuseum. Nu är han konstmuseichef i Linköping och tog emot oss strax innan museet stängde för renovering.

Den 1 mars 2019 besökte vi Linköping och träffat Stefan Hammenbeck på Konstmuseet i Östergötlands museum. Stefan var tidigare chef för Skövde Konsthall 1987-2002 och byggde upp samt startade Konstmuseet i Skövde 1995.

Stefan visade östgötska guldkorn från 1600-talet till nutid och berättade, som alltid mycket fängslande, om konsten och konstnärerna. Det här var sista chansen, på minst två år, som besöket kunde genomföras för nu är museet stängt för renovering.
Resan med Stenstorpsbuss inleddes med ett besök i Brunneby Musteri. Smörgåsar serverades på Restaurang Bettina och ett besök gjordes i butiken som lär ha Europas bredaste sortiment av naturprodukter.
I Linköpings rikligt utsmyckade Domkyrka guidade Monika Minnhagen Alvsten. Hon visade bland annat Mariafönstret av Lisa Bauer och Martin Lönnebos ”Frälsarkransen”. Det är ett armband, men här ligger de olika pärlorna en och en i glastäckta lådor i golvet.
Stefan tog över efter besöket i Domkyrkan och visade oss den nya stadsdelen Övre Vasastaden som har konstverk av bland andra Ernst Billgren och Maria Miesenberger. Efter en mycket god lunch på Frimurarehotellet blev det rundvandring i Konstmuseet.
På hemvägen svängde vi in till en annan ny stadsdel i Linköping, Vallastaden där 40 aktörer uppfört 1000 bostäder i minst 40 olika stilar. Vi hann även med ett besök på Cloetta och att avnjuta varsin stor räksmörgås på Göta hotell vid Göta kanal i Borensberg. Reseledare var styrelsemedlemmen Ulla Andersson.