Vårprogram 2024

KONSTVÄNNER – VÅRPROGRAMMET ÄR HÄR!

Anmäl dig snabbt till de aktiviteter du är intresserad av, vissa blir fort fullbokade – ibland första anmälningsdagen, som denna gång är onsdag 7 februari kl 9.00 (gäller både epost, telefon och sms).

TISDAG 5 MARS KL 17–19
Äkta och oäkta förfalskningar
Föreläsning i Skövde Kulturhus om Jönköpingssamlingen, konstförfalskare genom historien och polisens jakt efter dem

Carl Johan Svensson föreläser utifrån sin bok »Äkta och oäkta förfalskningar«. Fram till nyligen har en av Europas största samlingar förfalskad konst förvarats i polishusets källare i Jönköping. I princip hela samlingen kommer från ett stort tillslag i slutet av 1970-talet. Möt rättsfallen bakom och några av de tavlor som fascinerar mest. Dessutom kända konstförfalskningar genom tiderna och hur arbetet för att avslöja konstförfalskningar ser ut.
Mingel på andra våningen i Skövde Konstmuseum från kl 17.00, föreläsningen börjar 17.30. Anmälan tidigast onsdag 7 februari kl 9.00 (gäller e-post, telefon och sms) och senast fredag den 1 mars till Britt Fogelström på epost bjfogelstrom@gmail.com eller mobil 0701-601030. Föreläsningen är kostnadsfri men antalet personer i lokalen är begränsat, därav anledning till anmälan. Välkomna!

16–17 MARS
Konstresa till Skåne/Danmark
Ravinen i Båstad, Falsterbo Photo Art Museum, Karen Blixenmuseet och Louisiana

Dags igen för en Skåne/Danmarksresa!
Vi ställer in siktet på Ravinen i Norrvikens trädgårdar i Båstad. Museet ligger ovanför en bäckravin med fantastisk utsikt över Laholmsbukten. Ravinen kom till på initiativ av konstnärsparet Ulla och Gustaf Kraitz, som också finns representerade med sin keramik, måleri och skulptur i ett rum. Paret ville få till stånd en permanent plats för konst och musik på Bjärehalvön, där de varit verksamma i nära sextio år.
Vi får en introduktion till verksamheten och den pågående utställningen med den danske konstnären Tal R, internationellt känd för sitt färgstarka och lekfulla måleri. Lunch äter vi därefter i museets restaurang.
På eftermiddagen fortsätter vi söderut till ännu ett nyöppnat museum! – Falsterbo Photo Art Museum. Bakom satsningen står malmöparet Claes och Christina Lindquist. Deras privata samling fotokonst i världsklass utgör grunden verksamheten. Bland verken märks bilder av kända fotografer som Robert Mapplethorpe, Irving Penn och Richard Avedon.
Just nu visas en utställning av Helmut Newton, kallad världens främste modefotograf. Hans bilder, nästan alltid i svartvitt, har en egen stil där modet kommer i andra hand och den kvinnliga modellen i första rummet — glamoröst, skandalöst och kittlande. Omvärlden fängslades och förskräcktes, och Newton blev snabbt den mest kopierade modefotografen under 1900-talet. Paret Lindqvist guidar oss genom utställningen samt berättar om samlingen och museet.
Därefter beger vi oss till Hotell Gässlingen, inte långt från strandängarna och havet. Vi hinner sträcka på benen före den trerätters middagen.
På söndagen vänder vi västerut, över bron till Danmark och Karen Blixenmuseet i Rungstedlund. Blixen är en världsberömd författare känd för sitt dramatiska liv. Boken Mitt Afrika om hennes tid i Kenya blev en berömd film! Vi får en visning och presentation. På egen hand kan vi därefter se en utställning med dronning Margarethes bilder till en av Blixens böcker.
Lunch äter vi i restaurangen intill museet – smörrebröd, förstås!
På en Danmarksresa går det inte att missa Louisiana. Där går vi på egen hand i några timmar innan återresan hem. Förutom de fasta samlingarna visas just nu en utställning med Chaim Soutine, rysk-fransk konstnär som verkade i den expressionistiska skolan i Paris på 20-talet. Hans konst utmärks av flammande färger och stora penseldrag.
På vägen hem stannar vi till för en kvällsfika i Småland.
Avresa från Arena Skövde med Hellbergs Buss lördag 16 mars kl 7.30, hemkomst söndag 17 mars ca kl 22. Pris 3630 kr/person (enkelrumstillägg 597 kr). Priset inkluderar bussresa, övernattning i dubbelrum, trerättersmiddag, frukost, två luncher, två fika samt två visningar. Observera kort anmälningstid – bindande anmälan görs omedelbart och senast fredag den 15 februari till Ann Wiking på telefon 0708-588955 eller via epost annwiking@gmail.com. I samband med anmälan sätts beloppet in på föreningens bankgirokonto 5009-4630 eller Swish nummer 1231669688. Begränsat deltagarantal.

TiSDAG 19 MARS KL 17.30
Årsmöte
Konstmuseet, Kulturhuset

Varmt välkommen till föreningens årsmöte! Vi träffas i Konstmuseet, längst in på plan 1. Det blir närvarolotteri med fina vinster och vi ska även belöna två medlemmar som betalat in årsavgiften senast den sista februari. Verken visades på Galleri Lucifer under vår utställning inför medlemslotteriet och årsfesten: en blyertsteckning av Kjell Törnqvist samt ett grafiskt blad av Lars Johansson.
Sedvanliga korta mötesförhandlingar. Ingen avgift.
Anmälan tidigast onsdag 7 februari kl 9.00 (gäller epost, telefon och sms) och senast måndag den 18 mars till Nicolas Krizan på telefon 0705-121963 eller via epost nicolaskrizan@gmail.com.

TORSDAG 4 APRIL
Möt våren, färgen och textilen i Göteborg
Dagsresa till Göteborgs Konstmuseum och Röhsska designmuseet där Göteborgskoloristerna och textilkonst visas

»Den underbara färgen – Göteborgskolorismen i nytt ljus« är titeln för utställningen på Göteborgs Konstmuseum. Den har fått lovord i media, från många besökare och besökande konstföreningar. Göteborgskoloristerna gav staden en gnistrande färgskrud med kraftfulla färger, personliga motiv och känslofyllda visioner. Under 1930-talet blomstrade göteborgskolorismen i en kraftfull färgexpressionism som saknar motsvarighet i landet. Under decennier har konstnärer som Åke Göransson, Ivan Ivarson, Nils Nilsson, Ragnar Sandberg och Inge Schiöler rönt konstälskarnas uppskattning. Motiven valdes från den närmsta omgivningen såsom porträtt och självporträtt, modellstudier, landskap, stadsbilder och stilleben.
Vi deltar först i en guidad tur – sedan kan man själv strosa runt i den vackra byggnaden. Efter en kort promenad nedför Avenyn, till Vasagatan och lunch på Kometen, styr vi stegen mot Röhsska designmuseet i närheten. I utställningen »Låt hundra blommor blomma« visas textilkonst av Elsa Pärs Berglund med flera konstnärer – bland andra Lena Cronqvist.
Avresa från Arena Skövde med buss torsdag 4 april kl 08.00. Fikastopp med kaffe och fralla på Nordpolen i Vara innan vi anländer till Göteborg och konstmuseet som öppnar kl 11.00. Guidad tur 11.15 som tar cirka 45 minuter – därefter kan man själv utforska museets andra utställningar.
Omkring 13.30 vankas lunch på Restaurang Kometen. Mätta och belåtna traskar vi så mot Röhsska. Här serveras kaffe och bulle innan bussen åker mot Skövde ca 17.00.
Pris 850 kr/person inklusive resa, två fika, dagens lunch (dryck tillkommer) samt entréer och guidning. Som bonus ingår Museikortet – gäller som entré under hela 2024 till flera museer i Göteborg. Perfekt om du reser på egen hand till Göteborg under året!
Bindande anmälan görs tidigast onsdag 7 februari kl 9.00 (gäller epost, telefon och sms) och senast söndag 3 mars till Roland Svensson på telefon 0702-491161 eller via epost rsvensson444@gmail.com. I samband med anmälan sätts beloppet in på föreningens bankgirokonto 5009-4630 eller Swish nummer 1231669688. Obs! Begränsat deltagarantal, max 30 deltagare kan delta i guidningen på konstmuseet – först till kvarn alltså! Välkomna till en trevlig dagsutflykt.

TORSDAG 18 APRIL
Anna Wilhelmsson
Ateljébesök hos konstnären i Ekedalen

Föreningen är alltid på jakt efter lokala konstnärer för besök. Den här gången har turen kommit till Anna Wilhelmsson som berättar såhär:
»Bor och verkar i Ekedalen utanför Tidaholm där jag har ateljé i en skola från tidigt 1900-tal. Jag arbetar med olje- och akrylmåleri, akvarell, tusch, torrpastell samt koppartryck och foto. Människor och relationer återkommer ofta i mitt bildskapande. Jag jobbar gärna i stora format. Jag har varit antagen till flera jurybedömda utställningar och sedan 2011 medverkat i Konstnatten Falköping/Tidaholm.«
Anna har en magisterexamen från Högskolan i Skövde och har studerat vid Skövde konstskola. Hon finns representerad bland annat hos Tidaholms kommun.
Avresa kl 17.30 i egna bilar från parkeringen mitt emot Sveriges Radio P4 Skaraborg på Egnells väg. Önskas samåkning kontakta reseledaren, meddela gärna om du har plats i bilen för andra passagerare (som lämpligen bidrar med ca 40 kr till chauffören). Pris 40 kr/person. Begränsat deltagarantal. Bindande anmälan tidigast onsdag 7 februari klockan 9.00 (gäller e-post, telefon och sms) och senast måndag 15 april till Nicolas Krizan – helst via epost nicolaskrizan@gmail.com, eller på telefon 0705-121963. När anmälan är bekräftad sätts hela beloppet in på föreningens bankgiro 5009-4630 eller på Swish 1231669688.

4–5 MAJ
Värmeland du sköna!
Konstresa till Kristinehamn, Karlstad, Torsby och Deje

Första förmiddagsfika i Kristinehamn. Därefter besöker vi stadens välrenommerade konstmuseum med den tillfälliga utställningen »Scandinavian design of everyday life« fylld av folkhemmets formgivning. På egen hand ser vi sedan basutställningen med mestadels värmländskt anknutna konstnärer.
Så åker vi till Karlstad för lunch och besök på Lars Lerins Sandgrund – plus grannen Värmlands museum.
Så styr bussen upp mot Sahlströmgården utanför Torsby. Där äter vi middag och övernattar.
Efter frukost på söndagen visas vi närliggande Bovilgården, tecknaren Bo Vilsons bostad och ateljé under 1940-talet. Efter kaffepaus är det dags för Sahlströmsgården, där de tre syskonen Anna, Bror och Ida – jämte ingifte Erling Ärlingsson – utmärkte sig inom olika konstnärliga fält.
Därefter tar vi bussen söderut till Dömle herrgård för lunch och fortsätter till en visning i Deje, där nedlagda kraftstationen sedan 2012 fungerar som kulturcenter.
Vi fortsätter och angör åter Värmlandsmetropolen Karlstad för söndagens eftermiddagsfika, innan vi beger oss hemåt.
Avresa från Arena Skövde med Hellbergs Buss lördag 4 maj kl 8.30, hemkomst söndag 5 maj ca kl 18. Pris 2675 kr/person (enkelrumstillägg 350 kr). Priset inkluderar bussresa, övernattning i dubbelrum, middag, frukost, luncher, fika samt visningar. Bindande anmälan görs tidigast onsdag 7 februari kl 9.00 (gäller epost, telefon och sms) och senast torsdag 4 april till Nicolas Krizan – helst via epost nicolaskrizan@gmail.com, eller på telefon 0705-121963. I samband med anmälan sätts beloppet in på föreningens bankgirokonto 5009-4630 eller Swish nummer 1231669688. Begränsat deltagarantal.

TORSDAG 16 MAJ
Peter Prütz
Ateljébesök hos konstnären i Tidan

Så här skriver Peter: »I min ungdom ägnade jag mycket tid åt att tänka över vad jag egentligen ville och kom fram till att jag ville arbeta med konst. Under några år var jag i Frankrike där mötet med internationella konstnärer väckte tanken och avgjorde mitt yrkesval. Som 20-årig gick jag på Mariahissen Art School i Stockholm och lärde grafik och målning. Sedan blev det KV:s Konstskola vid Odenplan där Bo Wrenby var lärare i skulptur. Därefter konsthistoria och arkeologi vid Stockholms universitet samtidigt med grafisk form kvällstid på Konstfack. Jag kom så in på Möbler och Inredning på Konstfack vid 25 års ålder men valde efter två år att gå ut i yrkeslivet och arbeta med reklam, illustration och grafisk form. Jag bosatte mig samtidigt i Stockholms skärgård för att få perspektiv på mig själv och mitt skapande. Efter en tid sökte jag mig till Konstfacks bildlärarlinje, där jag examinerades 1992. Idag ägnar jag mig på heltid åt måleriet och ställer ut regelbundet.«
Avresa kl 17.30 i egna bilar från parkeringen mitt emot Sveriges Radio P4 Skaraborg på Egnells väg. Önskas samåkning kontakta reseledaren, meddela gärna om du har plats i bilen för andra passagerare (som lämpligen bidrar med ca 40 kr till chaufför). Pris 50 kr/person. Begränsat deltagarantal. Bindande anmälan tidigast onsdag 7 februari kl 9.00 (gäller e-post, telefon och sms) och senast söndag 12 maj till Nicolas Krizan – helst via epost nicolaskrizan@gmail.com, eller på telefon 0705-121963. När anmälan är bekräftad sätts hela beloppet in på föreningens bankgiro 5009-4630 eller på Swish 1231669688.

– – –

Medlemsavgift – betala och vinn!
Du som inte betalat medlemsavgiften för 2024 kan fortfarande delta i vårt extralotteri för tidiga betalare där vinsterna är en blyertsteckning av Kjell Törnqvist och ett grafiskt blad av Lars Johansson. Ta chansen – betala senast sista februari! Medlemsavgiften är oförändrad 220 kr/person, inbetalas till bankgiro 5009-4630 eller Swish 123 166 96 88.

Anmälan och information
Anmäl dig så snart du kan så underlättas planeringen. Vi reserverar oss för fullteckning. Avgift tas ut vid sen av­an­mä­­lan för att täcka föreningens kostnader. Föreningen er­­sätter inte kostnader för rese­när pga sjukdom el­ler liknande, eftersom resorna bygger på självkostnadspris – rese­för­­­säk­ring re­kom­menderas!
Har du flyttat? Kontakta Inger Holm på 0725-034500 eller inger.ss.holm@outlook.com. Informati­on från föreningen finns även på skovde.konstforeningar.se och facebook.com/skovdeallmannakonstforening.

Första anmälningsdag
Alla medlemmar ska ha samma chans att delta i våra arrangemang, därför har vi ”karenstid” för anmälan. Första anmälningsdag och -tid i vår är onsdag den 7 februari kl 9.00 – gäller telefon, epost och sms!

Viktigt vid anmälan
Anmäl dig till anvisad kontaktperson genom e-post, sms eller telefon – ej på flera sätt.

Fortsätt värva – bli belönad!
Tack alla värvare, ni gör ett fantastiskt jobb! För varje ny medlem du värvar får du en lott i ett extralotteri där vinsterna är ett konstverk för var 25:e ny medlem. För varannan ny medlem du värvar får du dess­utom en konstbok! Berätta om fördelarna; årlig vinstutlottning, intressanta resor, besök och föreläsningar, programutskick och trevlig gemenskap. Alla nya medlemmar deltar också i en extra utlottning!
An­mäl nya medlemmar till Inger Holm på 0725-034500 eller via inger.ss.holm@outlook.com. Alternativt fyll i en inbetalning där även ditt namn och adress skall stå med förutom namn och adress på de nya medlemmarna. Fö­re­ningens bankgiro är 5009-4630 och Swishnumret är 123 166 96 88.

– – –

Verksamhetsberättelse 2023

Styrelsen har under året haft följande sammansättning: Nicolas Krizan, ordförande 0705-121963 nicolaskrizan@gmail.com Ann Wiking Ståhl, vice ordförande 0708-588955 annwiking@gmail.com Sofia Melin, sekreterare 0705-720858 sofia.melin@gmail.com Britt Fogelström, kassör 0701-601030 bjfogelstrom@gmail.com Inger Holm, medlemsansvarig 0725034500 inger.ss.holm@outlook.com Britt-Marie Alexandersson, ledamot Maud Bjerklinger, ledamot 0723-150171 maudbjerklinger@gmail.com Roland Svensson, ersättare 0702-491161 rsvensson444@gmail.com Anna Bjerklinger, ersättare 0705-164085 annabjerklinger@gmail.com Åke Eriksson och Inger Englund, revisorer Christer Junkergård, revisorssuppleant Jan Gustafson och Christer Junkergård (sammankallande), valberedning Under året har styrelsen hållit 11 ordinarie sammanträden. Föreningen är ansluten till Riksförbundet Sveriges Konstföreningar. En värvningskampanj har bedrivits. Vid årsskiftet hade föreningen 546 medlemmar. Under året har följande aktiviteter genomförts: 11/3: Ateljébesök hos konstnärsföreningen Ockra i Hjo. 23/3: Årsmöte i Skövde Kulturhus. 2/4: Konsthotellbesök i Skara. 16/4: Seriedag med föreläsning och workshop i Skövde kulturhus. 22–23/4: Konstresa till Bergslagen. 20/5–30/9: Virtuella utställningen Vävda Rum, i samarbete med Sveriges Konstföreningar. 11/6: Konstresa till Lenny Clarhälls utställning på Läckö slott. 26/8: Ateljébesök på Katthagen Keramik och i Skara. 11 och 18/9: Dubbla ateljébesök hos Linn Karlsson i Tidaholm. 23–24/9: Konstresa till Stockholm. 22/10: Konstresa till Falbygden. 27/10–12/11: Anneli Furmark – allmän föreläsning på Högskolan och utställning på Galleri Lucifer. En del av Seriefest i Väst, i samarbete med Seriefrämjandet. Inköpta verk visades fortlöpande digitalt för både medlemmar och allmänhet på föreningens webbplats. De 40 verken (till 39 vinnare) ställdes även ut på Galleri Lucifer helgen 20–21 januari, lottades därefter ut på söndagen, och avhämtades slutligen av de lyckosamma vinnarna veckan efter. Fullständig vinnarförteckning finns publicerad på föreningens webbplats. Föreningen vill tacka Skövde Kulturhus, Galleri Lucifer, Seriefrämjandet och Högskolan i Skövde för givande samarbeten under året. Vi tackar även de konstnärer, gallerier etc som vi köpt konst av – samt slutligen givetvis våra trevliga medlemmar för förtroendet under ytterligare ett år.

STYRELSEN