Seriedag med workshop och föreläsning

En intresserad skara – medlemmar och andra – valde bort vårvärmen och bänkade sig istället i Skövde kulturhus på seriesöndagen där den 16 april.

De fick höra en fascinerande föreläsning om konst och serier av erfarne redaktören, författaren, pedagogen och forskaren Fredrik Strömberg, för dagen tillrest från Skåne. Han analyserade historien, diskuterade definitioner, visade talande exempel på påverkan i olika riktningar, samt kåserade kunnigt kring beröringspunkter och skillnader mellan den fria konstens och de tecknade seriernas ibland överlappande, ibland åtskilda världar.

Seriesöndagen var ett samarbete mellan Skövde Konstmuseum och Skövde Allmänna Konstförening, som kunde genomföra den med hjälp av ett återstartsbidrag från Skövde kommun.

Dagen arrangerades av föreningens ordförande Nicolas Krizan, som också höll i en serieskaparworkshop innan föreläsningen. Både barn och vuxna testade då med stor entusiasm att berätta i text och bild. Serierna som skapades avhandlade så vitt skilda ämnen som exempelvis formel 1, husdjur, dinosaurier, gammaldags telefoner – och Batman!