René Magritte på Akvarellmuseet

Foto: Ulla Andersson

Vi var 40 medlemmar som gjorde en mycket trevlig resa till Tjörn och Orust. På Akvarellmuseet i Skärhamn visas den stora separatutställningen ”Idéernas laboratorium” med den belgiske konstnären René Magritte.

Magritt är mysteriernas mästare och hans gåtfulla, surrealistiska bildvärld där givna sanningar och våra invanda föreställningar ifrågasätts. Mest känd är nog hans pipa med texten ”Ceci n´est pas une pipe”. Det här är ingen pipa. Förklaringen är att det är en bild av en pipa! På intilliggande restaurang Vatten intogs lunch med halstrad torskrygg.

Färden gick vidare till konstnären Lars Sesterviks ateljé i Sestervik på Orust. Han arbetar med glas och akvarell, är en formgivare och konstnär förknippad med exklusivt konstglas och unika glasprodukter. Vi köpte förstås ett ståtligt verk till vårt medlemslotteri.

Räksmörgås och kaffe serverades på idylliska Sundsby Säteri som på 1600-talet ägdes av Margareta Huitfeldt, den mycket rika kvinnan som lade grunden till Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg.

Håkan körde för Hellbergs buss, reseledare var föreningens Britt-Marie Alexandersson och Maud Bjerklinger.