Kulturresa nummer ett till Gullholmen

Den 1 juni 2019 företogs den första resan till Gullholmen i Bohuslän. Regn och kraftig blåst förtog inte glädjen med bussresan till för oss 49 deltagare.

Under fikapausen vid Bohusläns vackraste rastplats, Såten, kunde vi bara ana den vackra utsikten över fjorden och öarna, men kaffet och smörgåsarna som Hellbergs buss dukade fram, piggade upp.
Väl på plats vid färjeläget Tuvesvik, västra Orust, upphörde regnet och solen tittade fram så småningom. Avgångstiden för den korta färjeturen på knappt 10 minuter passade Västtrafik dock på att ändra dagen innan och sköt fram den 25 minuter. Guiderna blev också förvånade men välkomnade alla varmt.
Här på Sveriges mest tätbebyggda ö besöktes Skepparhemmet och på intilliggande Hermanö det privata Gullholmens Konstmuseum. Sune Johansson som startat konstmuseet tillsammans med sin bror Ingemar guidade inlevelsefullt halva gruppen på Konstmuseet och hans fru Ann Breeze berättade lika livfullt om Skepparhemmet för den andra halvan. Efter en god lunch, fisksoppa och bröd på Hamncafeet, bytte grupperna plats.
Konstmuseet är bröderna Johanssons gemensamma samlande under 60 år. Deras passion för konst väcktes tidigt och fokus ligger på konstnärer, verksamma före 1970, som tillhörde Gullholmen-kolonin och mellersta Bohuslän. Samlingarna förnyas kontinuerligt och det finns mycket att se.
Familjen Arvidssons skepparhem visar hur en kutterskeppare levde vid sekelskiftet 1900. Här bodde en ovanlig familj och hemmet har stått orört i nästan 100 år. Dottern Anna, född 1898, bodde kvar till 1978 då hon låste med hänglås och flyttade till ett sjukhem. Hennes sista önskan var att bilda en museistiftelse och det gjordes tio år senare. Sedan dess har det  mycket välfyllda hemmet, segelmakeriet, sjöboden och skutmuseet visats varje sommar.
Längs väg 44, nordost om Trollhättan, passerades Vittene. Där hittades så sent som 1990 Sveriges tredje största guldskatt fyra och en halv guldring på 1,9 kg. Det jämförde vi med Sveriges största guldskatt, över sju kilo, Timboholmsguldet från Skövde.
Den här resan blev så populär, 100 personer anmälde sig direkt, att reseledaren konstföreningens kassör Christer Junkergård, bokade en resa till och den går lördagen den 24 augusti. Det finns några platser kvar på den resan, kontakta Christer Junkergård.
Ulla Andersson