Kulturresa till Göteborg

Den 4 april 2019 besökte vi under en dag flera av Göteborgs större kulturinstitutioner.

De 37 deltagarna delades upp i två grupper under förmiddagen och återförenades på eftermiddagen vid Röhsska designmuseet där vi gick en guidad tur. Röhsska museet invigdes 1916 och återöppnades för två månader sedan, efter att ha varit stängt under två år för omfattande renoveringar.
Grupp 1, med 25 deltagare, besökte Konserthuset under 3,5 timmar. Där visade guiden Lazslo, före detta musiker i Göteborgs Symfoniker, runt i Konserthuset och berättade fängslande om musiklivet. Göteborgs Konserthus invigdes 1935 och är hemmascen för Sveriges nationalorkester Göteborgssymfonikerna. Denna byggnad, vid Götaplatsen, med sin stilrena funktionalism och sina vackra naturmaterial har en konsertsal som är världsberömd för sin fina akustik!  Stora salen rymmer 1 371 personer.
Konserthuset är ritat av arkitekt Nils Einar Eriksson. Hans dotter Skövdebon Gunn Eriksson är medlem i vår förening och hon berättade mycket trevligt om sin far, både i bussen till Göteborg och på plats.
Gruppen åt lunch i personalens matsal och avslutade med att lyssna på en orkesterrepetition. Denna dag var legendariske Herbert Blomstedt, 91 år, gästdirigent.
Grupp 2 gick under vår sekreterare Ann Wiking Ståhls ledning två guidade turer, en i Stadsbiblioteket och en på Konstmuseet samt åt lunch på restaurang  AtPark.
Efter besöket på Röhsska, Sveriges enda specialmuseum för design och konsthantverk, fortsatte färden med Stenstorpsbuss och föraren Peter Svensson till Nääs Fabriker. Här blev det lite shopping och som avslutning på resan avnjöts stora räksmörgåsar i restaurangen. Reseledare var SAK:s styrelsemedlem Ulla Andersson.