Konstvänner – dags för medlemsavgift och (snart) vårprogram

HAV FÖRTRÖSTAN, VÅREN ÄR PÅ VÄG!
Vårprogrammet skulle redan ha skickats till alla er medlemmar, men pandemin ställde återigen till det. Arbetet är dock i full gång, och nu när restriktionerna (äntligen!) lättar lovar vi att skyndsamt slutföra planeringen. Nedan förhandsberättas kort hur vi har tänkt – komplett program med fullständig information mejlas alltså snarast.

Vi påminner också om att det är dags att betala medlemsavgiften för 2022. Den är oförändrad 220 kr per person och år, inbetalas på föreningens Swish 1231669688 eller bankgiro 5009-4630. Alla som betalar innan 1 mars är som vanligt med i en extra utlottning av två verk – missa inte den chansen!

19–20 MARS: VISNING, ÅRSMÖTE, UTLOTTNING
Varmt välkomna till årets mest spännande konsthelg! 2021 års inköpta verk visas på Galleri Lucifer lördag 19/3 kl 11–15 och söndag 20/3 kl 11–14. Därefter vidtar kl 15 årsmöte och utlottning på Odeon. Ingen föranmälan, först till kvarn gäller. Av praktiska och säkerhetsmässiga skäl avstår vi från årsfesten.

EN KONSTSKATT I SKARA
På Veterinärmuseet i Skara finns överraskande nog över 200 illustrationer av den världskända svenska konstnären Hilma af Klint! Vid vårt besök ser vi det urval som ställs ut, och får höra den spännande historien. Vi gör också en rundvandring som ger en inblick i hur vi tagit hand om djuren genom tiderna. Museet är Skandinaviens enda i sitt slag och tillkom efter Sveriges första veterinärskola, grundad av skaradjäknen och Linnélärjungen Peter Hernquist 1775.

KERAMIK OCH MÅLERI KRING KINNEKULLE
Vi styr kosan mot »det blommande berget«. Till Pia Törnell som skapar både bruksföremål och offentlig konst, oftast i keramik. Till Lisbeth Eklindh i Källby, som utforskar äggoljetemperan i sitt måleri. Och till Rörstrands museum som återöppnar efter omfattande ombyggnation. De förnyar utställningen med fler och hittills osedda föremål ur samlingarna som innehåller nästan tre århundraden av keramisk design och konst. Äter och fikar gör vi på Hellekis Säteri samt på museet.

MAGRITTE – IDÉERNAS LABORATORIUM I SKÄRHAMN
En surrealistisk bildvärld presenteras på Nordiska Akvarellmuseet. För Magritte var papper en källa till nöje och ett laboratorium för idéer, ett medium där han lät kreativiteten löpa fritt. Hans verk på papper är knappt utforskade, även om de ligger till grund för måleriet. Den senaste Magritteutställningen i Sverige ägde rum 1967. Akvarellmuseet ger oss nu ett nytt tillfälle att upptäcka den belgiska mästaren genom närmare 250 verk, några aldrig tidigare visade för allmänheten – brev, teckningar, gouacher, dokument, kommersiella verk och filmer.

ATELJÈBESÖK HOS DAMASTVÄVARE OCH ALLKONSTNÄR
Vi besöker i slutet av maj damastvävare Hans Thomsson och allkonstnär Jonas Liveröd, en resa som skulle ha genomförts redan 2020. Thomsson har i sin ateljé samlat flera vävstolar. Här framställer han framförallt linnedamast men handväver även på beställning bårtäcken, antependier, draperier och annat för främst kyrkor. Just nu samarbetar han med Andreas Eriksson. Allkonstnären Jonas Liveröd har sin ateljé söder om Holmestad vid Kinnekulle. Han har de senaste åren ställt ut på flera platser och har bland annat två verk på Skövde Konstmuseum. Lunchen avnjuter vi på Forshems gästgiveri.

DJUR I HJO
Ett kvällsbesök i Hjo tänker vi också försöka hinna med. På »Göstas gård« har Anna Gärberg sin ateljé där hon arbetar med skulptur och måleri, oftast med djurmotiv – harar, hästar, hundar med mera.

TVÅ DAGAR I DALSLAND
I augusti är det dags att utforska Dalsland, på andra sidan vår gemensamma sjö Vänern. Landskapet är månne lite anonymt för oss, men har mycket att bjuda på vad gäller kultur och konsthantverk. På en tvådagarsresa planerar vi att besöka Dalslands konstmuseum nära den berömda akvedukten i Håverud, det myllrande konstcentret Not Quite i den gamla bruksmiljön i Fengersfors – och förstås Halmens hus, ägnat åt Dalslands egna utmärkande konsthantverk.

BILD: RENÉ MAGRITTE, LA TRAHISON DES IMAGES, 1952, BLÄCK PÅ PAPPER. © RENÈ MAGRITTE, BILDUPPHOVSRÄTT, STOCKHOLM 2022.