Konstresa till Stockholm 23-24/9

En knallblå glänsande Bugatti från 1927 var det första som mötte medlemmarna när de klev in på Sven-Harrys konstmuseum en lördag i september.

Bilen var en del av utställningen ”Konst och maskin – utmanarna under 1920-talet”. Dessa konstnärliga utmanare var uppfyllda av framtidsoptimism och hyllade bilar och maskiner, fart och fläkt.

Ett trettiotal medlemmar var med på resan, vars nästa mål var Waldemarsuddes stora utställning över konstnären Ernst Josephson. I ett sommarvarmt Stockholm begav sig sällskapet därefter till Hotel Marina Tower inrymt i den ståtliga tegelbyggnad som förr inrymde Saltsjökvarn alldeles vid Saltsjön.

Nästa dag var målet konstmuseet Artipelag ute på Värmdö och utställningen ”På armlängds avstånd” som visade ett stort antal välkända nordiska konstnärer från den norska Tangen-samlingen.

Dagens sista besök ägnades åt Gustavsbergs porslinsmuseum. Gustavsberg och Rörstrand var ju under folkhemsåren de två stora svenska porslinstillverkarna. Här fanns gott om tillfällen att känna sig nostalgisk i mötet med välkända tallrikar, men också det sanitetsporslin som fanns i snart sagt varje hem i Sverige.

Fulla av nya intryck och kunskaper äntrade konstföreningsfolket bussen för färden hemåt.

Reseledare var föreningens vice ordförande Ann Wiking.