Konstresa till Skåne och Danmark

Föreningen gjorde 16–17 mars en uppskattad resa till Skåne och Danmark.

Först ett snabbt fikastopp vid Isaberg, sedan fortsatte färden till Båstad och det relativt nyöppnade museet Ravinen med bedövande vacker utsikt över Laholmsbukten vid entrén till Norrvikens trädgårdar. Där fick gruppen en kunnig visning av den pågående utställningen med danske konstnären Tal R.

Efter välsmakande lunch på den intilliggande restaurangen styrde bussen kosan genom hela Skåne till ännu ett nytt museum, Falsterbo Photo Art Museum. Malmöparet Claes och Christina Lindqvist har under femton års tid skapat en imponerande samling internationell fotokonst av högsta klass. Paret guidade skövdegruppen i samlingen och den pågående utställningen med världsberömde modefotografen Helmut Newton. I den blåsiga skånekvällen avslutades dagen med middag och boende på Skanörs gästgivargård och Hotell Gässlingen.

På söndagen bar det i väg över Öresundsbron till Danmark och Karen Blixenmuseet i Rungstedlund. Karen Blixen var förutom en världsberömd författare också konstnär. Efter sjutton år på sin kaffefarm i Afrika, flyttade hon tillbaka till barndomshemmet, som nu är museum. Lunchen intogs på närliggande Rungsted Kro och bestod av – ja vad? – smörrebröd, förstås!

Sista utflyktsmålet var Louisiana, där resenärerna fick utforska det alltid lika spännande museet på egen hand.

Resan slutade med god mat och mycket skratt på Charlottenlunds gårdshotell i Långaryd. Ägaren Mikael utgjorde med glatt humör och upptåg en oförglömlig final på resan.

Reseledare var konstföreningens Ann Wiking.