Konstresa till Läckö

Lördagen den 11 juni, strålande sol. Med 33 förväntansfulla medlemmar ombord rullade bussen från Hellbergs först en sväng förbi »Huldran i Klyftamon« utanför gamla posten i Skövde.

Därefter passerades Skara där både vargparet »Ylva och Ulf« utanför Västergötlands museum samt minnesmärket över Gunnar Wennerberg beskådades. Efter dessa skulpturala förrätter, alla signerade Timmersdalabördige konstnären Lenny Clarhäll, styrdes kosan mot Spikens fiskeläge på Kållandsö där en delikat vänerlaxlunch med rabarberefterrätt avnjöts.

Så var det då dags för resans huvudnummer, Läckö, där konstnären Clarhäll sjäv väntade ivrigt. Nu vidtog en lika initierad som intressant guidning genom hans stora och imponerande retrospektiva utställning, kongenialt utplacerad och upphängd i barockslottets vackra salar. En liten så kallad »malangan« i oljebränt järn inköptes till föreningens årliga konstlotteri. Därefter gavs tid att se slottets övriga tillfälliga och permanenta utställningar, den fantastiska trädgården och det närliggande naturumet Victoriahuset.

Innan hemfärd intogs kaffe med biskvi hos Konditor Trulsson i Cafe Stallet strax utanför slottets vallgrav. Åter tillbaka i Skövde kunde deltagarna se tillbaka på en synnerligen lyckad utflykt – säsongens sista – i konstens tecken. Arrangör och reseledare var föreningens ordförande Nicolas Krizan.