Konstresa till Halland

I mitten på bilden står ägaren till Konsthallen Hishult, Kjell Åke Gustafsson, arm i arm med skulptören Maria Miesenberger.

Helgen den 16-17 oktober 2021 åkte 37 medlemmar på konstresa till Halland. Resan skulle ha genomförts i mars 2020, men fick ställas in på grund av covid-19, så den var mycket efterlängtad.

Efter fikastopp i Isaberg och lunchstopp i Laxbutiken besöktes Hallands konstmuseum i Halmstad. Det nyinvigdes i slutet av 2019 efter en imponerande om- och tillbyggnad. En guidad tur gick genom museets nya konstnärliga gestaltning och en del av utställningarna. Här visades bland annat textilkonstnären Märta Måås-Fjetterströms mattor och ett urval av Hallands hemslöjds bindslöjdssamling. Stickning var under flera hundra år en stor näring i södra Halland. Övernattning skedde på Hotell Clarion Norre Park.

Nästa morgon styrde Sebastian Hellberg från Hellbergs buss, bussen till Konsthallen Hishult. Kjell Åke Gustafsson berättade hur han 1994 startade Konsthallen och skulpturparken, intill Gästgiveriet som ägs av familjen sedan fyra generationer.

Nu visades skulptören med mera Maria Miesenbergers stora utställning ”Memory Unfold” ett retrospektivt urval från 1990-talet fram till idag. Till vår stora glädje var Maria på plats och berättade om hur hon arbetar! Utställningens huvudnummer var den magnifika gråskalemattan som hon utfört i samarbete med Märta Måås-Fjetterström AB i Båstad. Maria visade också skulpturer i olika material såsom textil, aluminium, brons, stål och glas samt foton. Mest känd är hon för sina flyende figurer, pojkar som kryper eller hoppar. En skulptur finns här i Skövde, utanför Rapps fastighet mitt emot Arena Skövde.

Efter det mycket lyckade besöket där serverades lunch på Restaurang Riviera Strand i Båstad och därefter åkte vi till Rian Designmuseum i Falkenberg. Museet öppnades 1991 och visar nyskapande design och folkkär formgivning, alltifrån industridesign till konsthantverk. På hemvägen blev det ett stopp på Basta kvarn i Blidsberg för den klassiska räksmörgåsen.

Reseledare var konstföreningens vice ordförande Ann Wiking Ståhl.