Konstresa till Bergslagen

Bergslagen och Närke var målet för ett 30-tal medlemmar i Skövde Allmänna Konstförening helgen den 22-23 april.

Småstadsidyllen Nora var första stopp kulturkvarteret Bryggeriet med ett besök hos glaskonstnären Christina Alvner.

Efter rundvandring bland kullerstensgatorna och de välbevarade trähusen i centrum ställdes färden mot Gyttorp, ett samhälle kanske mest förknippat med sprängämnestillverkning men också unik bostadsbebyggelse. Bakom den står välkände arkitekten Ralph Erskine som fick uppdraget att skapa personalbostäder åt brukets anställda. Idag är centrum byggnadsminne.

På Lindesbergs stadshotell från bergsbrukets glansdagar intogs middag vid Stora Lindesjön och därpå stärkande nattvila.

Lördagens sommarväder hade på söndagen bytts mot bister snålblåst och kyla. Men konstcentret Galleri Astley i Uttersberg värmde själarna med sina spännande utställningar. Sista stoppet på resan var ännu ett välrenommerat konstcenter, nämligen Galleri Örsta utanför Kumla med sin spektakulära konsthall ritad av designgruppen Claesson/Koivisto/Rune.