Konstnärsbesök på Kinnekulle

I härlig höstsol gjorde vi en bussutflykt till Kinnekulle och besökte damastvävare Hans Thomsson samt keramiker Marika Beutler. I Myrbackens gamla mejeri, i Äskekärr, har Hans många vävstolar och han arbetar främst med damast- och jaquardvävning.

Det blev lite trångt när alla, drygt 30 deltagare, trängde sig in nästan samtidigt.

Hans har ett nära samarbete med konstnären Andreas Eriksson, men väver även på beställning bårtäcken, antependium, draperier och andra textilier för främst kyrkor.

Under fem år vävde han, hos Klässbols linneväveri, sju damastdukar à åtta meter och två damastdukar à fyra meter till Stockholms slott. Hoppas att uppmärksammas för det nästa år då Kungen firar 50 år som regent!

Den mycket rikliga och välsmakande lunchbuffén intogs på Kinnekullegården, där det även bjöds på en strålande utsikt över nejden.

Keramiker Marita Beutler visade sin ateljé och berättade hur hon arbetar. Även här var det trångt för alla ville ju in samtidigt. Men vi kunde även njuta av den vackra trädgården.

Marika arbetar både med ull och lera. I hennes keramiska process ligger skulpturerna henne närmast om hjärtat. Små figurer som blir till genom möten, händelser, samtal, bilder och skisser där alla ingår i ett sammanhang. Men hon skapar även muggar, krukor, fat med mera och har levererat tallrikar och kaffekoppar till Restaurang Dynamit i Mariestad.

Bussförare var Gerts Gillberg, Stenstorpsbuss, och reseledare föreningens sekreterare Ulla Andersson.