Kompletterande höstprogram 2022

Vi är nu mitt i konsthösten, och här kommer som tidigare utlovat andra delen av säsongens program.
Notera att sista anmälningsdatum för högskoledagen är redan 20 oktober!

Nicolas Krizan, ordförande

TORSDAG 27 OKTOBER KL 10–16
HÖGSKOLAN I SKÖVDE
BILDBERÄTTANDE I FÖRÄNDRING – TECKNADE SERIER I EN DIGITAL TID
OBS! KORT DATUM! ANMÄLAN SENAST 20 OKTOBER!

sefiv.jpgVälkommen till en dag för alla som är intresserade av medieöverskridande berättelser.

Träffa personer som utforskar berättandet genom serier, datorspel, brädspel och litteratur.

MEDVERKANDE

Oskar Aspman, adjunkt vid Malmö universitet, pratar om att korsa gränserna mellan serier, film och spel.

Ellinor Richey, serietecknare och concept artist, samtalar utifrån sin bok »Junkwraith« om likheter och skillnader mellan spel och serier.

Lars Vipsjö, lektor vid Högskolan i Skövde, berättar om att kombinera kulturarv med spelteknologi.

Malin Carlsson, bibliotekarie, inspirerar kring hur hon arbetat läsfrämjande med seriemediet.

Dagen avslutas med ett besök på Skövde Kulturhus och utställningen »Hemåt!? – skaraborgska serieskapare«.

Moderatorer är föreningens ordförande Nicolas Krizan och Eva Fred, litteraturkonsulent inom Västra Götalandsregionen. Dagen är en del av Seriefest i Väst.

Dagen är gratis, fika ingår. Mer information och länk till anmälan finns här:

LÖRDAG 26 OCH SÖNDAG 27 NOVEMBER KL 12–16
GALLERI LUCIFER
KONSTDONATION FRÅN NORDEA – VISNING OCH EXTRA UTLOTTNING

nordea.jpg

Nordea har donerat drygt 40 konstverk till föreningen – mest grafik som inte fick plats när banken flyttade till nya lokaler. Man tyckte då det kändes rätt att tavlorna kom till en förening där medlemmarna uppskattar konst. Bland verken återfinns kändare namn som Evy Låås, Albin Amelin och Gustav Rudberg, men även flera konstnärer som kanske är nya bekantskaper.

Vi visar donationen för både medlemmar och allmänheten samt genomför därefter en bonusutlottning. Det här är ett gyllene tillfälle att värva nya medlemmar – mer än dubbelt så många konstverk ska lottas ut jämfört med ett normalt år!

TORSDAG 8 DECEMBER KL 17.30
SKÖVDE KULTURHUS
KONSTNÄRSPRESENTATION INGRID MELIN-BJURÉUS

ingrid.png

Ingrid var under många år en originell, produktiv och omtyckt konstprofil i Hjo. Förutom regelrätt stafflimåleri nyttjade hon flaskor, kassar och annat för sitt lekfulla skapande. Brorsdöttrarna Sofia och Maria Melin visar ett urval verk samt berättar om sin fasters liv och skapande.

Fritt inträde. Anmälan senast 1 december till Sofia Melin på 0705-720858 eller sofia.melin@gmail.com