Kinnekullerunda med besök i Rörstrands Museum

Vi besökte nyöppnade Rörstrand Museum i Lidköping lördagen den 23 april 2022. Guiden, intendent Jenny Ljungblom, hälsade välkommen och berättade att vi var den första guidade gruppen efter den långa ombyggnaden! Museet har varit stängt under två år och nu visas den stolta svenska porslinshistorien med tusentals föremål och lika många människoöden på ett mycket intresseväckande sätt. Rörstrand startade i Stockholm på 1700-talet och flyttade till Lidköping 1936, efter några år i Göteborg.

De 26 SAK-medlemmarna, under ordförande Nicolas Krizans ledning, samåkte i egna bilar och fortsatte efter lunch på Rörstrands café till två konstnärsateljéer. Lisbeth Eklind i Källby målar mest abstrakta- och halvabstrakta bilder. Hon berättade fängslade att hon ägnat sig åt bildkonst i nästan hela sitt liv.

– Mina bilder är ”ögonblickets bilder”. Det kan vara vad som helst, något som berör mitt sinne och sätter igång den konstnärliga processen. Tidigare målade jag i olja men sedan lång tid tillbaka i äggoljetempera.

På väg mot Trolmen drack vi kaffe/te och åt stora kanelbullar i Blomberg hos Kafé På Klostret.

I en före detta livsmedelsbutik i Trolmen har Pia Törnell och Hans-Jörgen Lindquist skapat Studio K, där K står för Kinnekulle. Här formger de och tillverkar keramiska föremål med en stilla skönhet. Det är, som de själva beskriver, bruksting där poesin förenas med funktionen och där gränsen till det förväntade ibland tänjs.

Pia Törnell är är en av Sveriges mest intressanta formgivare och främst känd för vasen Cirrus samt ljusstaken Arcus. I Regionens hus i Skövde har hon skapat den stora mobilen, i plexiglas, som hänger i taket, genom flera våningar, i entrén. Hon är engagerad i flera uppdrag och ska bland annat gestalta en tunnelbanestation i Stockholm.

Hans-Jörgen Lindquist har många års erfarenhet av keramisk tillverkning. De arbetade samtidigt på Rörstrands och byggde StudioK 2005, då Rörstrands brände det sista godset i Lidköping.