Jan Gustafson på landshövdingemiddag

Vi såg ett upprop i lokaltidningen SLA av dåvarande kommunfullmäktiges ordförande Conny Brännberg (KD). Han sökte två Skövdebor att bjuda in till middag hos landshövding Anders Danielsson.

Vi tyckte att en person som gjort mycket förtjänstfulla insatser för samhället var vår tidigare ordförande Jan Gustafson. Brännberg fick många förslag och valde två, bland dem Jan.

Den 15 oktober åkte därför Jan med hustru Britt till Mariestad och deltog i den högtidliga, och mycket trevliga, middagen. Landshövdingen höll tal och gav Jan dessa rader:

»Jan Gustafson brinner för konsten och har under många år varit engagerad i Skövde Allmänna Konstförening, där han varit ordförande 2006–2018.

Föreningen arrangerar resor till utställningar och konstnärer, inbjuder till föredrag och mycket annat. Jan har varit drivande bakom flera fantastiska utställningar som har lyft Skövde. Under Jans ledning har föreningen utvecklat ett nära samarbete med kommunen och näringslivet, och föreningen har donerat verk till konstmuseets samlingar.«