Inbjudan Stockholmsresa 23-24/9

Länge sedan sist, nu åker vi äntligen till Stockholm igen! Tre unika utställningar och lite vardagsnostalgi bjuds på denna resa till fyra av områdets allra bästa museer.

Vi kan bara inte missa Sven-Harrys konstmuseums rosade utställning ”Konst + maskin – utmanarna under 1920-talet”, som museet ställt samman med hjälp av inlån från andra museer och privata samlare.

Efter lunch på museets restaurang Bistro Guld får vi en visning av utställningen med verk från det turbulenta och framtidsoptimistiska decenniet, då konstnärer tog starkt intryck av tidens tekniska utveckling. Det fanns hopp om en ny tid efter första världskrigets slut och även kvinnorna tog plats på konstscenen. Konstnärerna utmanade etablissemanget och det rådande stilidealet med sin beundran för maskinen och farten. I utställningens första rum tronar följdriktigt en Bugatti från tiden.

Huvudfokus för utställningen är hur de svenska och skandinaviska konstnärerna var med och formade den tidiga modernismen. Här finns pärlor av bland andra Erik Olson, GAN, Vera Meyerson, Otto G Carlsund och Franciska Clausen.

Här finns också verk av Fernand Legér, stilbildande i sitt intresse för maskinestetiken. Legér tillhörde det tidiga 1900-talet avantgarde. I hans skola i Paris flockades många unga skandinaviska konstnärer.

Därefter åker vi vidare till Waldemarsudde, och utställningen ”Ernst Josephson – Konst, poesi och musik”. Ernst Josephson är en av Sveriges mest betydande konstnärer. Detta är den första större presentationen av konstnärens verk på över tjugo år och lyfter fram hans måleri, teckningskonst, poesi och musik.

Ernst Josephson (1851–1906) växte upp i en borgerlig familj i Stockholm och började tidigt studera konst. Efter Konstakademin for han till Italien, Holland och Frankrike. Sitt genombrott fick han i Paris 1879. Hans liv blev dock tragisk och turbulent. Hans mästerverk ”Strömkarlen” refuserades av Nationalmuseum. Målningen köptes senare av en förargad prins Eugen till hans hem Waldemarsudde. Där fick den en fast placering som den har än idag.

Ernst Josephson opponerade sig tidigt mot den akademiska traditionen. I sitt måleri kom han att förena ett realistiskt manér med inslag från romantiken, symbolismen, sagan och ett expressionistiskt uttryck. Efter ett psykiskt sammanbrott, och ett insjuknande 1888, bestod hans konstnärliga produktion främst av teckningar.

Efter en fullmatad dag tar vi in på magnifika Hotell Marina Tower på södra stranden av Stockholms Saltsjö. Lite lyxigare än vanligt bor vi och äter middag i den ståtliga gamla kvarnbyggnaden Saltsjökvarn från 1890 med utsikt över vattnet.

På söndag förmiddag sätter vi kurs mot konstmuseet Artipelag på Värmdölandet. Denna exceptionella och vackra byggnad vid Baggensfjärden är ett besöksmål i sig. Men vi ska förstås se museets senaste utställning ”På armlängds avstånd” från den stora norska Tangen-samlingen med norsk, svensk, dansk och finsk konst från 1900-talet fram till idag.

Begreppet På armlängds avstånd har i vår samtid kommit att förknippas med kulturpolitik, med antydan att politiker inte skall lägga sig i det konstnärliga innehållet utan hålla sig på behörigt avstånd. Det kan också sägas gälla hur de nordiska konstnärerna kommit att förhålla sig till den europeiska konsttraditionen under 1900-talet, alltså med en viss distans.

Ett 40-tal konstnärer är representerade med ca 160 verk. Bland dem storheter som Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén, GAN, Peter Weiss, Tove Jansson, Asger Jorn, Anna-Eva Bergman, LG Nordström, Öyvind Fahlström, Kjartan Slettemark, Ola Billgren, Silja Rantanen och Elina Brotherus.

Efter rundvandringen på Artipelag är det dags för lunch. Den intar vi på närliggande Bistro Gustavsberg. Mätta och belåtna tar vi oss an Gustavsbergs Porslinsmuseum alldeles intill.

I mer än 170 år tillverkade Gustavsbergs porslinsfabrik allt från konstglas och prakturnor till serviser och sanitetsprodukter. Samlingen på tusentals föremål donerades efter nedläggningen till staten och förvaltas numera av Nationalmuseum. Ett urval kan ses på museet. Bland kända formgivare som är representerade finns Stig Lindberg, Lisa Larson, Wilhelm Kåge, Karin Björquist och Gunnar G:son Wennerberg.

Hög igenkänningsfaktor innehåller säkert museets tillfälliga utställning ”Badrum för alla!”. Vi följer badrummets historia, från torrdass på gården till en ren och fräsch självklarhet i varje hem och ibland även statusmarkör. Visst har man sett dessa badrumsinredningar lite här och var?

Det var först på 1950-talet som badrum blev standard i de svenska hemmen. Kooperativa förbundet, som ägde fabriken, var en viktig aktör i uppbyggnaden av folkhemmet och den svenska välfärden. Målet var att göra hem funktionella, ljusa, hygieniska och för alla. Att utrusta hushåll med toaletter och handfat var ett viktigt led i att höja levnadsstandarden i Sverige, som på 1930-talet var en av Europas lägsta. Handfat med rinnande vatten, som tidigare varit en lyx för några få, blev standard för alla.

Avresa från entrén vid Arena Skövde med Hellbergs Buss lördagen den 23 september kl 06.30, hemkomst cirka kl 21 på söndagen. Pris 3.400 kr/person inklusive hotell (enkelrumstillägg 995 kr), bussresa, två luncher, en middag, inträden, en visning och två fika.

Anmälan omedelbart och senast 24 augusti till Ann Wiking 0708-588955 eller annwiking@gmail.com

När anmälan är bekräftad betalas hela beloppet in på föreningens bankgirokonto 5009-4630 eller Swish nummer 123 166 96 88.

För alla är bokat en tvårätters middag kl 20.00, à-pris 525 kr. De som vill ha kvällen på egen hand betalar 2.875 kr per person (dubbelrumspris). Meddela detta vid anmälan så vi kan avboka de restaurangplatser som inte behövs i tid. Tack!