Heineman hedras med en pulpet december 2021

Det står numer en pulpet till vänster om Kulturhusets entré, vid Kulturhustorget. På pulpeten finns en mässingsskylt med en kort text om arkitekt Hans-Erland Heineman. Det var han som ritade Skövde Kulturhus, Sveriges första kulturhus, vilket invigdes 1964.

Det är vi, Skövde Allmänna Konstförening, som föreslagit att Heineman borde uppmärksammas med en minnesplats i Kulturhuset, men det blev en pulpet och den sattes upp i december 2021.

Efter konstföreningens stora utställning om Heineman 2019, på Konstmuseet, föddes idén om att hedra hans gärning. Utställningen visade Heineman både som arkitekt, konstnär och skribent. Han skrev bland annat ett stort antal ”Understreckare” i Svenska Dagbladet.

Delar av utställningsmaterialet, bland annat ritningar och teckningar, förvaras nu på Skövde Stadsmuseum. Men vi hoppas att allt material, även de stora skärmarna, ska arkiveras på Stadsmuseet för att kommande generationer lätt ska kunna ta del av denna framstående arkitekts olika gärningar.

Här är texten på mässingsskylten:

Arkitekt Hans-Erland Heineman (1919-2003)

Skövde Kulturhus – Sveriges första!

Skövde Kulturhus ritades av Hans-Erland Heineman och stod klart i november 1964. Det anses vara hans främsta byggnadsverk. Heineman ville skapa en ”skulptural arkitektur” med influenser från alla världens hör. Han tog arkitekturtraditioner långt bortom den västerländska till Skövde och förankrade dem i den lokala tegelbrukstraditionen, som med det röda teglet från Mariesjö tegelbruk, gett huset sin prägel.

Byggnaden bestod från början av två huskroppar – Folkets hus och Kulturhuset. 1995 byggdes de ihop under överinseende av Heineman själv. Efter hans bortgång har både entréhall och Kulturhustorget åter bytt skepnad.

Heinemans vision var att skapa en tillgänglig plats som uppmuntrar till kreativt tänkande, samverkan och lärande. Ett offentligt vardagsrum där värderingar om jämställdhet och jämlikhet uppnås genom kultur och bildning.

Hans-Erland Heineman föddes 1919 i Stockholm. 1952 flyttade han till Skövde och blev staden trogen till sin död 2003. Förutom Kulturhuset ritade han i Skövde bland annat S:t Lukas och S:t Johannes kyrka, Billingehus, Käpplunda Gärde, Volvohuset och Commerce, i Hjo Hotell Bellevue och i Götene Centrumhuset.

(Skövde kommun)