Grattis Jan till årets Honorärspris 2018

Vid Kulturgalan i Skövde, den 4 december 2018, kallades Jan Gustafson upp på scenen och tilldelades årets Honorärspris!

– Jag fick en inbjudan några veckor innan och upplysningen att något skulle hända, men visste inte alls vad, säger han med ett stort leende.
Så plötsligt, under middagen där nästan 500 personer deltog, kallades han upp på scenen och fick ta emot ett diplom, blommor samt ett tungt paket. Det innehöll en magnifik svart skål med guldmålad insida, skapad av keramiker Marie Beckman.
Jan var SAK:s ordförande under tolv år, fram till i våras då han lämnade över till Nicolas Krizan, men Jan är kvar i styrelsen.
Kulturnämndens Claës Beckman (M) berättade om Jans entusiastiska arbete i vår förening samt  hans arrangemang av flera stora utställningar med lokala konstnärer och överlämnade diplomet.
Texten lyder:
DIPLOM
Skövde kommun vill gratulera Jan Gustafson som får årets honorärspris 2018.
Under Jan Gustafsons mångåriga ledning har Skövde Allmänna Konstförening vuxit i medlemsantal och breddat samarbeten både med det offentliga och näringslivet.
Jan har inspirerat till resor både i rummet – runt i Europa – och för själen med en vision av en universell gemensam värld av konst.
Undertecknat av
Kaj-Eve Enroth, Kultur och fritidsnämndens ordförande, Skövde kommun