Föreläsning om falsk konst

Den 5 mars arrangerade Skövde Allmänna Konstförening ett föredrag om falsk konst, och ett 40-tal medlemmar kom till Skövde Kulturhus för att lyssna.

Carl Johan Svensson från Jönköping hade fått vetskap om en av Europas största samlingar med falsk konst, som efter en husrannsakan förvarades hos polisen i Jönköping. Samlingen omfattade mer än 100 verk med förfalskningar av många kända konstnärer, exempelvis Rubens, Renoir, Corot, Monet, Sisley, Matisse, Marcus Larson, Anders Zorn, Albin Amelin, Vera Nilsson, Johan Krouthén, Ernst Josephsson, Carl Larsson och Olle Olsson Hagalund. Fallet väckte Carl Johans intresse och han berättade med både kunskap och humor historien från 1970-talet fram till idag, samt om kända konstförfalskningar genom tiderna och hur arbetet med att avslöja konstförfalskningar går till. Synnerligen spännande!