Föredrag om Skagenmålarna

Det fantastiska Skagenljuset spred sig över salen och värmde oss, ett 60-tal medlemmar, som kom till Gula villan på Aspö den 3 november 2021 för att lyssna på ett föredrag om Skagenmålarna

Konstvetare Eira Wold från Lidköping var inbjuden och berättade fängslande om hur kolonin med skandinaviska konstnärer startade i slutet av 1800-talet. Vi fick uppleva ljus, värme och lust men även svårigheter, sjukdom och ovänskap.

I över hundra år stod människan i fokus för Skagens bildkonst. På Skagen fann de precis vad de sökte, allt fanns ju där: det vidunderliga ljuset, havet, de vita sandstränderna och människorna.

Konstlivet tog fart på 1870-talet då Karl Madsen lockade dit Michael Ancher. Att Ancher gifte sig med ”Skagens dotter” Anna Bröndum och att målarna mådde gott på Bröndums krog drog igång verksamheten.

På den tiden fanns inte ens järnväg till Skagen (den kom 1940) utan alla transporter skedde med båtar eller postdiligens. Lika svårt att förstå idag är att kvinnorna inte fick måla eller gå utbildningar. Men Anna Ancher målade ändå, med känd stor framgång.

Eira Wold hann på en timma berätta mycket om de olika konstnärerna, samtidigt som hennes man Torbjörn Wold visade diabilder.

Arrangörer av föredraget var våra styrelsemedlemmar Maud Bjerklinger och Britt-Marie Alexandersson.