Dubbla konsthotellbesök i Skara

I vårsolens något kyliga glans gjorde ett trettiotal medlemmar den 2 april en söndagsutflykt västerut över Billingen mot dubbla hotellbesök i stiftsstaden Skara.

Inte för övernattning, utan för konstens skull. Först till vackert nyrenoverade Stadshotellet där det bjöds fika och en lika imponerande som varierad kollektion akvareller av folkkäre favoriten Lars Lerin. Därefter besöktes Konsthotellet vid E20 som sedan ett antal år visar en permanent – och växande – samling svensk sekelskifteskonst med tonvikt på den mästerlige Anders Zorn. Bägge visningarna leddes av initierade konstvetaren, museimannen, dalkarlen och akvarellisten Peter Nordin, som imponerade storligen med sitt breda kunnande. Avslutningsvis spisades en välsmakande lunch, och slutligen begav sig det nöjda sällskapet hemåt efter en både kulturellt och kulinariskt berikande liten tripp – som arrangerats av föreningens ordförande Nicolas Krizan.