Besök på Veterinärmuseet i Skara.

Ett 25-tal medlemmar från Skövde Allmänna Konstförening besökte i slutet av september Veterinärmuseet i Skara, en riktig liten pärla, som överraskar med sitt spännande innehåll. Föremålsantikvarien Emil Jonsson guidade först runt i museets vackert restaurerade bibliotek och visade upp några märkliga gamla böcker med anknytning till naturvetenskaperna och veterinärmedicinen

Därefter förflyttade sig sällskapat in i huvudbyggnaden, där ett antal anatomiska bilder av den världsberömda svenska konstnären Hilma af Klint var utställda. Museet har i sin ägo en stor samling av dessa bilder, som illustrerade ett välkänt verk inom veterinärmedicinen.

Därefter guidade intendent Marte Rodal runt i museet och berättade dess historia. Museet grundades redan 1775 av Linnélärjungen Peter Hernqvist. Dess nuvarande byggnad ligger på ruinerna av ett av Skaras medeltida kloster. I den illustrativa utställningen kan man också se hur veterinärmedicinen utvecklats under åren och människans förhållande till djurens välfärd.

Ansvarig för besöket var Ann Wiking.