Besök Konstmuseet Skövde samt i Skara och Vara

Textilkonservator Ingeborg Skaar visar här verket ”Johannes uppenbarelse” av Agda Österberg

Både konst och musik med sång stod på programmet då 52 medlemmar åkte till Skara och Vara den 11 och 15 november 2019. Resan blev så populär att vi fick dubblera den.

Först sågs Henrik Allerts stora utställning i Västergötlands museum. Personalen hade ordnat det så bra att filmen om Allert visades i filmsalen och alla kunde se den samtidigt.
I Vara tog textilkonservator Ingeborg Skaar emot i Galleri Skarliden där hon under några veckor visat flera verk med kyrklig textil av Agda Österberg, som bodde i Tre Bäckar vid Varnhem. Det var en mycket vacker utställning och Ingeborg Skaar har restaurerat många verk av Agda Österberg.
Halva gruppen guidades av Ingeborg Skaar med andra halvan mumsade på bullar och kakor i ateljén, sedan bytte grupperna plats.
Därefter besöktes Vara konserthus där Christina Larsson berättade om Konserthusets tillkomst och allt positivt det förde med sig. Hon visade även den nyligen invigda Sparbanken Black Box, en stor lokal med högt till tak, utan fasta stolar som kan ta emot upp till 1000 stående gäster. En god buffé avnjöts i matsalen och efter den var det en konsert med Malmö Opera som, firar 75 år, och operasångare Rickard Söderberg. Det blev till och med dans mellan stolsraderna i konsertsalen och allsång. Stenstorpsbuss Jeanette körde och fixade även kaffet.
Några dagar tidigare var 30 SAK-medlemmar på Konstmuseet, där konstchef Thomas Oldrell förklarade varför konsten hänger som den gör. För två år sedan byggdes museet om och flera verk bytte plats. Idag visas cirka 200 verk, men museet förfogar över drygt 6000 verk,

Reseledare för båda dagarna var styrelsemedlemmen Ulla Andersson