Besök i Regionen hus

Närmare 100 medlemmar anmälde sig till vårt besök i Regionens hus. Ett besök fick snabbt utvidgas till tre! Här är en bild från besök nummer två, den 6 mars. Första var den 26 februari och det tredje den 14 mars.

Guider vid samtliga rundvandringar var Västra Götalandsregionens konstprojektledare Eleonora Fors Szuba och Brita Bahlenberg.
Besöket inleddes med att Anders Carlsson från koncernkontoret informerade om regionens alla verksamheter och vilka som arbetar i huset. Han betonade att de inte äger huset utan hyr och att sammanslagningen sparar in cirka 3,5 miljoner per år i lokalhyra. Här arbetar 400 personer men de har inga egna arbetsplatser utan man kopplar in sin dator och mobil vid någon av de närmare 1000 olika arbetsborden. Möblerna består till 60 procent av möbler från tidigare arbetsplatser.
Totalt i regionen finns 64 000 konstverk varav 10 000 står i magasin. I Skövdehuset finns 150 verk varav 30 är nyinköpta. Fokus ligger på konstnärer från regionen. Vi såg bland annat verk av Annette Magnusson, Eva Ström Svensson och Lars-Erik Ström.

I entréns ljusgård hänger Pia Törnells ”Halo”. Hon vann tävlingen om konstutsmyckningen före två andra konstnärer. Hennes mobil består av skivor i plexiglas som skapar ett poetiskt spel av ljus och rörelse. I entrén, den enda plats allmänheten har tillgång till, finns även två rikt dekorerade urnor av Kajsa Rönnholm. ”På golvet” och ”Hemma hos mamma och pappa” är verkens titlar