Besök hos konstsmed Jan Hilmersson

När ett 30-tal medlemmar den 17 oktober 2019 besökte konstsmeden Jan Hilmersson möttes vi, denna småregniga kväll, av en mycket vacker upplyst trädgård.

Mängder av marschaller hade placerats ut på den stora gräsmattan vid Hilmerssons bostad i Binneberg. Här stod flera av hans konstverk och blänkte i ljuset från marschallerna.
Konstnärsparet Jan Hilmersson och Anna Landgren, keramiker, bor i en av flyglarna till Binnebergs Tingshus och de tog emot inne i Tingshuset.
Denna gång låg presentationen främst på Jan men Anna var också med. De visade ett mycket intressant bildspel samtidigt som Jan berättade om sitt liv.
Han har varit verksam som konstsmed sedan 1979 i sin smedja på Vadsboslätten. Från 1991 har han också varit anställd som lärare vid HDK Stenebyskolan, avdelningen för Konstsmide-Metallhantverk.
Jan skapar egna skulpturala arbeten, i metaller som järn, koppar, och gjutjärn. Han utför också beställningsarbeten från såväl privatpersoner som offentliga uppdrag. I Skövde kan vi se ett av hans verk på fasaden till äldreboendet Bagaren. Det heter ”Bagarens attribut” och skapades 1983.
Just nu hämtar han inspiration från naturföremål som han hittar under sina promenader. Det kan exempelvis vara löv som blir till vingar på änglar. Eller bananskal som blir intressanta figurer. Nyligen ställde han ut på Galleri Lucifer i Skövde tillsammans med Norbert Roblés.
Reseledare för besöket var SAK:s styrelsemedlem Ursula Larsson som även såg till att det serverades smörgåsar, kaka och kaffe/the.