2023 vårprogram

KONSTVÄNNER!

Konstvåren är här, och med den även vårprogrammet – se nedan!
Anmäl dig snabbt till de aktiviteter du är intresserad av, vissa blir fort fullbokade – ibland redan första anmälningsdagen, som denna gång är lördagen den 25 februari klockan 9.00 (gäller både epost, telefon och sms).

Nicolas Krizan, ordförande

LÖRDAG 11 MARS
HJO
BESÖK HOS TRE KONSTNÄRER

Vi tittar in i ateljéerna hos Konstföreningen Ockra i Villa Svea vid Hjos stadspark. Här träffar vi Christina Lindberg, Ulrika Winterfeldt samt Erik Rautio. De visar vad de arbetar med just nu och berättar om sina konstnärsliv.

Christina är keramiker och välkänd för sina skulpturer av kvinnor som klättrar, gungar och flyger. Hon föll för keramiken när hon hittade ”Öppen verkstad” i Olle Olsson-huset i Solna. Så småningom flyttade hon till Hjo. Kärleken till keramiken förklarar hon med att den transformation leran genomgår är fantastisk. Från det mjukaste material till det sköraste när den torkar och sedan till det mest beständiga när man bränt den.

Ulrika arbetar främst med lera och akvarell. För det mesta arbetar hon med ett tema under en längre tid. Vissa motiv återkommer som fröet, träden människan och djuret.

Erik arbetar med måleri, olja, akvarell och litografi. Vid vår senaste utlottning hade vi med två verk av honom: ”Varm dag”, en soffa, och ”Flykt”, en hund på språng. Men han är inte bara konstnär. Han har varit elitspelare i handboll, både i Skövde och Hjo, driver Café Vete & Råg tillsammans med sin fru Christina och är sedan i höstas ölbryggare som bland annat tagit fram Guldkrokens Pilsner.

Vi börjar klockan 11.00 i Villa Svea, på andra våningen. Beroende på hur många vi är delar vi upp gruppen och byter mellan de tre konstnärerna. Det finns kanske även andra konstnärer där och då tittar vi in även till dem.

Vi åker i egna bilar och träffas klockan 10.15 på parkeringsplatsen mitt emot Radiohuset P4 Skaraborg, Egnells väg. Önskas samåkning kontakta reseledaren, meddela gärna om du har plats i bilen för andra passagerare (som lämpligen bidrar med ca 40 kronor till chaufför). Det går också utmärkt att ta buss 402 från Resecentrum. Den avgår 10.23 och kommer till Busstorget i Hjo 10.59.

Besöket hos konstnärerna tar cirka 1,5 timme. Därefter kan vi äta något tillsammans, var och en betalar för sig på plats. Kom gärna med förslag så ska jag försöka boka plats. Det kan vara libanesisk buffé i Restaurang Villa Svea. Eller kaffe/té med dopp eller smörgåsar hos Café Guldkanten eller Vete&Råg.

Bindande anmälan tidigast lördagen den 25 februari klockan 9.00 (gäller e-post, telefon och sms) och senast tisdagen den 7 mars till ullabm.andersson@telia.com eller 0708-993602. Vänta med att betala avgiften på 90 kr per person tills resan är bekräftad. Då sätts hela beloppet in på föreningens bankgiro 5009-4630 eller på Swish 1231669688. Begränsat deltagarantal.

TORSDAG 23 MARS KL 17.30
ÅRSMÖTE I KULTURHUSET

Varmt välkommen till föreningens årsmöte! Vi träffas i Konstmuseet, längst in på plan 1. Det blir närvarolotteri med fina vinster och vi ska även belöna två medlemmar som betalat in årsavgiften senast den 28 februari. Verken visades på Galleri Lucifer under vår utställning inför medlemslotteriet och årsfesten: ett litet broderi av Annette Magnusson samt ett tryck plus en bok av Folke Dahlberg.

Det blir sedvanliga korta mötesförhandlingar, här finns bland annat en nyhet om ändringar i styrelsens sammansättning. Efter mötet är vi välkomna att följa med på museets guidade torsdagsvandring. En av publikvärdarna håller i vandringen där fokus ligger på videokonst i samlingen. Den börjar klockan 18.00 och klockan 19.00 stänger Kulturhuset. Ingen avgift till årsmötet eller konstvandringen.

Anmälan till årsmötet senast måndagen den 20 mars till ullabm.andersson@telia.com eller 0708-993602.

SÖNDAG 2 APRIL
SKARA
DUBBLA KONSTHOTELLBESÖK

Vi besöker vår västra grannstad. Efter förmiddagsfika på nyligen renoverade Stadshotellet får vi en guidning genom huset, som numera huserar en stor fast samling verk av folkkäre värmländske akvarellvirtuosen Lars Lerin. Därefter beger vi oss till familjen Blanks andra hotell i Skara, det så kallade Konsthotellet beläget vid E20. Där lunchar vi, samt visas den imponerande konstsamlingen innehållande verk av såväl förra sekelskiftets älskade svenska giganter Anders Zorn, Carl Larsson, Bruno Liljefors och Jenny Nyström som några av det sena nittonhundratalets absoluta toppnamn – Peter Dahl och Bengt Lindström.

Avresa klockan 9.00 i egna bilar från parkeringen mitt emot Sveriges Radio P4 Skaraborg på Egnells väg. Önskas samåkning kontakta reseledaren, meddela gärna om du har plats i bilen för andra passagerare (som lämpligen bidrar med ca 40 kronor till chaufför). Pris 420 kronor/person. I priset ingår förmiddagsfika, två guidningar samt lunch. Begränsat deltagarantal. Bindande anmälan tidigast lördagen den 25 februari klockan 9.00 (gäller e-post, telefon och sms) och senast söndagen den 26 mars till Nicolas Krizan på 0705-121963 eller via nicolaskrizan@gmail.com. När anmälan är bekräftad sätts hela beloppet in på föreningens bankgiro 5009-4630 eller på Swish 1231669688.

SÖNDAG 16 APRIL
SERIEDAG I KULTURHUSET

Föreningen samarbetade redan i höstas med Seriefrämjandet kring festivalen Seriefest i Väst, och nu återkommer vi med en dag i de tecknade seriernas tecken. Först anordnas en workshop i serieskapande för barn och ungdom, därefter hålls en föreläsning om beröringspunkter mellan konst och serier.

13.00–14.30  Workshop: Rita och berätta dina egna serier
15.00–16.00  Föreläsning: Konst och serier

Samling på andra våningen. Fri entré. Begränsat deltagarantal. Bindande anmälan tidigast lördagen den 25 februari klockan 9.00 (gäller e-post, telefon och sms) och senast torsdagen den 13 april till Nicolas Krizan på 0705-121963 eller via nicolaskrizan@gmail.com.

22–23 APRIL
BERGSLAGEN OCH NÄRKE
KULTURRESA TILL NORA, GYTTORP, LINDESBERG, UTTERSBERG OCH KUMLA

I slutet av april beger vi oss norrut och utforskar konsten och kulturen i Bergslagen. Vi börjar i Bergslagens hjärta, småstadsidyllen Nora. Bergshanteringen i bygden satte orten på kartan, redan Gustav Vasa gjorde Nora till ett centrum för handel med det dyrbara järnet. Idag är Nora en av tre svenska städer kända för sin välbevarade trähusbebyggelse (tillsammans med Hjo och Eksjö). En historisk pärla men samtidigt en högst levande småstadsidyll.

Kvarteret Bryggeriet är en gammal industrimiljö som rustats upp till ett kulturcenter med ateljéer, konstutställningar och verkstäder. Där träffar vi serieskaparen, illustratören och glaskonstnären Christina Alvner, som gick i bräschen för vuxenseriernas genombrott på 80-talet. Hennes stil var humoristisk och väckte ibland rabalder. Christina är mamma till seriefiguren Jycken, som under många år dök upp i Aftonbladet. På senare år har hon mest verkat som illustratör till barnböcker, skolböcker och även julkalendrar åt Sveriges Radio. Hennes alster har visats på museer både i Sverige och utomlands. Numera ägnar hon sig mest åt glasmålning i klassiska tekniker. När ateljébesöket är avslutat finns tid att titta runt i kvarteret, innan vi intar lunch på Bryggerikrogen. Efter maten kan vi sträcka på benen och på egen hand bekanta oss med Noras charmiga småstadsbebyggelse.

Strax utanför Nora ligger samhället Gyttorp. Numera mest känt för sitt byggnadsminnesförklarade centrum ritat av den kände arkitekten Ralph Erskine (som också ritat stadsdelen Brittgården i Tibro) och belönats av organisationen Europa Nostra, som kommit till för att bevara Europas gemensamma kulturarv.

Men Gyttorp är också förknippat med sprängämnen. Här tillverkades explosiva varor redan vid mitten av 1800-talet och hit flyttade Alfred Nobel tillverkning av dynamiten. Flera svåra olyckor har skett under årens lopp. Som mest arbetade 1500 personer vid fabriken i Gyttorp och det fanns stort behov av bostäder. Ralph Erskine fick uppdraget och husen uppfördes i etapper i mitten på förra seklet i en blandning av radhus och flerfamiljshus med modern form i olika färger och unika planlösningar. Ett modernistiskt mästerverk helt i Erskines unika stil! Efter en rundvandring på egen hand äntrar vi bussen för färd mot övernattning och middag på Stadshotellet i Lindesberg, ännu en av Bergslagens mysiga småstäder.

Söndag morgon sätter vi kursen mot ett spännande kulturcentrum i djupaste Bergslagen i det gamla brukssamhället Uttersberg. Galleri Astley med både museum, galleri och skulpturpark är ett välrenommerat utflyktsmål för konstintresserade. I den tidigare järnvägsstationen och brukets stora tegelmagasin visas utställningar av svenska och internationella konstnärer inom måleri, grafik och skulptur. Vi guidas runt, men har också tid på egen hand.

Vi lämnar Uttersberg och vänder söderut för lunch på Jädersbruks ekohotell. Anläggningen drivs i ekologisk och hållbar anda. Invid restaurangen finns också en butik med ekologiska varor. Jädersbruk har gamla anor inom bergshanteringen. Här anlade Gustaf Vasa ett vapenfaktori, för att få till stånd en svensk vapentillverkning!

Sista besöksmålet på resan är Galleri Örsta utanför Kumla, precis som Galleri Astley ett spännande resmål för konstpubliken. Inte minst för sin vackra och spektakulära moderna byggnad designad av den välkända arkitektgruppen Claesson Koivisto Rune. Galleri Örsta ställer ut svensk och internationell konst på hög nivå. Vid vårt besök visas måleri av Emma Hartman och en av svensk konsts stora – Jarl Ingvarsson. Vi guidas i utställningen och får veta mer om byggnaden. Innan vi vänder hemåt äter vi en bit mat i närliggande restaurangen Goda Rum.

Avresa från Arena Skövde med Hellbergs Buss lördagen den 22 april klockan 7.30. Hemkomst söndagen den 23 april ca klockan 20. Pris 2450 kronor per person. Priset inkluderar bussresa, övernattning i dubbelrum (enkelrumstillägg 309 kr), tvårättersmiddag, frukost, två luncher, tre fika och lättare kvällsmat samt fyra visningar. Bindande anmälan görs till Ann Wiking på telefon 0708-588955 eller via mejl annwiking@gmail.com tidigast lördagen den 25 februari klockan 9.00 (gäller telefon, sms och epost). I samband med anmälan sätts beloppet in på föreningens bankgirokonto 5009-4630 eller Swish nummer 123 166. Begränsat deltagarantal.

LÖRDAG 20 MAJ KL 13.00
”VÄVDA RUM” – VERNISSAGE UTANFÖR KULTURHUSET

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar fyller 50 år, och firar genom att anordna landets (kanske världens?) största offentliga digitala konstutställning med hjälp av den nya spännande tekniken AR – Augmented Reality. Tio svenska konstnärer har skapat tio helt nya verk som upplevs i stadsrummet med hjälp av en app i mobilen. Missa inte chansen att delta när ett nytt kapitel i svensk konsthistoria skrivs!

Samling på kulturhustorget klockan 13.00
Ingen anmälan, fri entré.

SÖNDAG 11 JUNI
KÅLLANDSÖ
KONSTRESA TILL LÄCKÖ SLOTT OCH SPIKEN

Vi tjuvstartar med att beskåda Timmersdalabördige riksbekantingen Lenny Clarhälls offentliga utomhusverk i både Skövde och Skara. Därefter går turen till det fagra Kålland. Vi börjar med en avstickare till pittoreska Vänerfiskeläget Spiken, där vi också avnjuter lunch. Så går färden vidare till det imponerande stormaktstidsslottet där vi guidas genom »Det grönskar svartvitt«, en retrospektiv utställning med väl valda pärlor ur Clarhälls långa och imponerande konstnärsgärning. Våra ciceroner blir konstnären själv tillsammans med vår tidigare ordförande Jan Gustafson, som varit djupt involverad i utställningsprojektet. Tid finns också att på egen hand uppleva slottet med dess stora sommarutställning ”Djur i konsten” ur Nationalmuseums samlingar, samt i förborgen den mindre exposén över ”Faunan på Rörstrand”. Eftermiddagsfika intages på närbeläget café, och slutligen styr vi kosan hemåt i sommarkvällen.

Avresa med Hellbergs Buss från Resecentrum söndagen den 11 juni klockan 10.00. Pris 690 kronor/person. I priset ingår resa, lunch, guidning samt fika. Begränsat deltagarantal. Bindande anmälan tidigast lördagen den 25 februari klockan 9.00 (gäller e-post, telefon och sms) och senast söndagen den 9 maj till Nicolas Krizan på 0705-121963 eller via nicolaskrizan@gmail.com. När anmälan är bekräftad sätts hela beloppet in på föreningens bankgiro 5009-4630 eller på Swish 1231669688.

– – –

Medlemsavgift
Du som ännu inte betalat medlemsavgiften för 2023 har fortfarande möjlighet att delta i vårt extralotteri för tidiga betalare där vinsterna är ett litet fritt broderi av Annette Magnusson samt ett tryck med tillhörande bok av Folke Dahlberg. Ta vara på dina vinstchanser – betala senast sista februari!

Medlemsavgiften är oförändrad 220 kr/person för år 2023 vilket inbetalas på föreningens bankgiro 5009-4630 eller Swish 123 166 96 88.

Anmälan och information
Anmäl dig så snart du kan så underlättas vår planering. Vi reserverar oss för fullteckning. Avgift tas ut vid sen av­an­mä­­lan för att täcka föreningens kostnader. Föreningen er­­sätter inte avgifter eller andra kostnader som drabbar rese­när på grund av sjukdom el­ler liknande, eftersom resorna bygger på självkostnadspris – rese­för­­­säk­ring re­kom­menderas!

Har du flyttat? Kontakta Britt Fogelström på 0701-601030 eller via bjfogelstrom@gmail.com

Informati­on från föreningen finns även på skovde.konstforeningar.se och facebook.com/skovdeallmannakonstforening.

Första anmälningsdag
Alla medlemmar ska ha samma chans att delta i våra arrangemang. Därför har vi en ”karenstid” för anmälan. Första anmälningsdag och -tid för vårens aktiviteter är lördagen den 25 februari klockan 9.00 – gäller telefon, epost och sms!

Viktigt vid anmälan
Anmäl dig till anvisad kontaktperson genom e-post, sms eller telefon – ej på flera sätt.

Fortsätt värva – bli belönad!
Tack alla värvare, ni gör ett fantastiskt jobb! För varje ny medlem du värvar får du en lott i ett extralotteri där vinsterna är ett konstverk för var 25:e ny medlem. För varannan ny medlem du värvar får du dess­utom en konstbok! Berätta om fördelarna; årlig vinstutlottning, intressanta resor, besök och föreläsningar, programutskick och trevlig gemenskap. Alla nya medlemmar deltar också i en extra utlottning!

An­mäl nya medlemmar till Britt Fogelström på 0701-601030 eller via bjfogelstrom@gmail.com. Alternativt fyll i en inbetalning där även ditt namn och adress skall stå med förutom namn och adress på de nya medlemmarna. Fö­re­ningens bankgiro är 5009-4630 och Swishnumret är 1231669688.