2021 Höstprogram

KONSTVÄNNER!
Pandemin klingar successivt av, och åter kan vi – vid sidan av konstinköpen – så smått börja arrangera aktiviteter. Äntligen!

Dels genomförs under hösten två av de resor som fick skjutas upp under 2020 – besöket hos keramikern Anna Wennerstrand i Broddetorp och Hallandsresan.

Men det finns även ett antal helt nya begivenheter. I september genomför vi en konstquiz i samarbete med Skövdebostäder samt besöker metallkonstnären Geert van der Vossen, i oktober åker vi till skulptören Yvonne Nimar i Hjo, och slutligen arrangerar vi i november en föreläsning av Eira Wold om Skagenmålarna.

Anmäl dig snabbt till de aktiviteter du är intresserad av, vi vet att vissa fort blir fullbokade – ibland redan första anmälningsdagen!

PS. Du som inte betalat medlemsavgiften för 2021 får ett separat inbetalningskort med detta utskick.

NICOLAS KRIZAN, ORDFÖRANDE

OBS! OM FRAMTIDA UTSKICK

Postnord höjer successivt portot och även tryckning samt kuvert kostar. Fortsättningsvis kommer vi därför att skicka våra program via e-post till medlemmar som anmält sådan adress, plus att vi lägger ut informationen på vår webbplats och i sociala medier. De som inte har e-post får givetvis fortsatt programmet på papper.

ANMÄLAN OCH INFORMATION

Anmäl dig så snart du kan så underlättas vår planering. Vi reserverar oss för fullteckning. Avgift tas ut vid sen av­an­mä­­lan för att täcka föreningens kostnader. Föreningen er­­sätter inte avgifter eller andra kostnader som drabbar rese­när på grund av sjukdom el­ler liknande, eftersom resorna bygger på självkostnadspris – rese­för­­­säk­ring re­kom­menderas!

Vill du anmäla en ny medlem eller har du flyttat? Kontakta Maud Bjerklinger på 0723-150171 eller maudbjerklinger@gmail.com. Medlemsavgiften är 220 kr/person för år 2021 vilket inbetalas på föreningens bankgiro 5009-4630 eller Swish 123 166 96 88.

In­for­ma­ti­on från föreningen finns även på skovde.konstforeningar.se och facebook.com/skovdeallmannakonstforening.

FÖRSTA ANMÄLNINGSDAG

Alla medlemmar ska ha samma chans att delta i våra arrangemang. Därför har vi numera en »karenstid« för anmälan. Första anmälningsdag och -tid för höstens aktiviteter är måndagen den 23 augusti kl 08.00 – detta gäller även epost och sms!

VIKTIGT VID ANMÄLAN

Anmäl dig till anvisad kontaktperson genom e-post eller telefon – ej båda.

OBS! VIKTIGT OM BETALNING DENNA HÖST

Vi hoppas givetvis att det inte kommer att behövas några nya restriktioner från myndigheterna som hindrar oss att genomföra våra arrangemang. Men på grund av rådande omständigheter med covid-19 vill vi denna gång ändå inte att ni som anmäler er betalar in kostnaden direkt vid anmälan som vanligt. Vi återkommer istället 1–2 veckor innan aktiviteten ska genomföras och meddelar er om inbetalning.

FORTSÄTT VÄRVA – BLI BELÖNAD!

Tack alla värvare, ni gör ett fantastiskt jobb – 2020 blev vi till slut hela 633 medlemmar! För varje ny medlem du värvar får du en lott i ett extralotteri där vinsterna är ett konstverk för var 25:e ny medlem. Och för varannan ny medlem du värvar får du dess­utom en konstbok! Berätta om fördelarna; årlig vinstutlottning, intressanta resor, besök och föreläsningar, programutskick och trevlig gemenskap. Alla nya medlemmar deltar också i en extra utlottning!

An­mäl nya medlemmar till Maud Bjerklinger på telefon 0723-150171 eller via e-post maudbjerklinger@gmail.com. Alternativt fyll i ett inbetalningskort där även ditt namn och adress skall stå på talongen förutom namn och adress på de nya medlemmarna. Fö­re­ningens bankgiro är 5009-4630 och Swishnumret är 123 166 96 88.

ONSDAG 1 SEPTEMBER

KONSTNÄRSBESÖK HOS ANNA WENNERSTRAND, BRODDETORP

För ytterligare information se programmet för våren 2020)

Besöket ersätter det sedan tidigare bokade som tyvärr fick ställas in på grund av pandemin och gäller därför enbart de medlemmar som redan är anmälda sedan våren 2020.

Samling kl 17.30 för avfärd i egna bilar från parkeringen mittemot entrén till Sveriges Radio P4 Skaraborg (Egnells väg). Den som samåker med någon betalar lämpligen 40 kr till chauffören. Reseansvarig Ursula Larsson, telefon 0706-889958. Välkomna!

ONSDAG 15 SEPTEMBER

KONSTNÄRSBESÖK HOS GEERT VAN DER VOSSEN, BRODDETORP

Den holländske konstsmeden Geert van der Vossen på Bolum Grevagården i Broddetorp började jobba med järn redan i 14-årsåldern och startade sin verksamhet i Broddetorp 2015. Där återvinner han skrot, spill och avfall – och ser möjligheterna att förvandla de oönskade bitarna till konst och bruksföremål. Han har också gjort offentliga utsmyckningar, mest känd är kanske en installation av coronablommor i järn som för närvarande ställs ut på en pråm i Göteborgs hamnkanal för att hedra de som har gått bort i sviterna efter covid-19.

Samling 17.00 för avfärd i egna bilar från parkeringen mittemot entrén till Sveriges Radio P4 Skaraborg (Egnells väg). Den som samåker med någon betalar lämpligen 40 kr till chauffören. Pris 70 kr/person, lättare förtäring ingår. Bindande anmälan tidigast 23 augusti kl. 08.00 (gäller även e-post och sms) och senast 10 september till Britt-Marie Alexandersson via brittmariealex@gmail.com eller 0733-660527. Begränsat deltagarantal!

OBS! Vi kommer ca 1–2 veckor innan aktivitetens genomförande att meddela er om inbetalning av kostnaden. Detta på grund av osäkerheten om myndigheterna kommer med nya restriktioner gällande covid-19.

VECKA 38 (19–25 SEPTEMBER) – OBS! START SÖNDAG

XRUNDAN – DIGITAL TIPSPROMENAD RUNT KARSTORPSSJÖN, SKÖVDE

Vi anordnar i samarbete med Skövdebostäder en digital tipspromenad med konstfrågor. Rundan är en promenad på 3,5 km i varierad terräng. Fråga nummer 1 sitter vid anslagstavlan nedanför »Gula Villan« på Aspö, och där fås också utförlig information om hur man gör. Frågorna besvaras i en app, vilket gör det möjligt att delta i promenaden även om man inte har möjlighet att gå rundan.

Kostnaden för att delta är 30 kr för vuxna och 20 kr för barn vilket betalas till föreningen via Swish 123 166 9688. Ladda ner appen Xrundan till din telefon och registrera dig, därefter är du välkommen att testa dina konstkunskaper – och kanske vinna fina priser!

TISDAG 12 OKTOBER

KONSTNÄRSBESÖK HOS YVONNE NIMAR, HJO

I höst ställer Yvonne Nimar, en av Skaraborgs allra mest väletablerade skulptörer, ut på Kulturkvarteret Pedagogien i hemstaden Hjo. Vi träffar först konstnären där och får en guidning genom utställningen. Så småningom fortsätter vi vidare till hennes hem och ateljé i närheten där vi får veta mer om hennes konstnärskap.

Samling 17.00 för avfärd i egna bilar från parkeringen mittemot entrén till Sveriges Radio P4 Skaraborg (Egnells väg). Den som samåker med någon betalar lämpligen 40 kr till chauffören. Pris 80 kr/person, lättare förtäring ingår. Bindande anmälan tidigast 23 augusti kl. 08.00 (gäller även e-post och sms) och senast 5 oktober till Nicolas Krizan via nicolaskrizan@gmail.com eller 0705-121963. Begränsat deltagarantal!

16–17 OKTOBER

KONSTRESA TILL HALLAND

(För ytterligare information se programmet för våren 2020)

Alla berörda resenärer informeras separat om program och detaljerad färdplan. Reseansvarig Ann Wiking, telefon 0708-588955, e-post annwiking@gmail.com

ONSDAG 3 NOVEMBER

FÖRELÄSNING OM SKAGENMÅLARNA PÅ ASPÖ, SKÖVDE

I november – den gråaste och mörkaste månaden vi har i vårt land – vill vi gärna tänka framåt på ljus, värme och blått hav genom att lyssna på ett inspirerande föredrag om Skagenmålarna av Eira Wold från Lidköping. Ljus och hav var precis vad en grupp skandinaviska målare längtade till kring förra sekelskiftet. Och på Skagen fann de precis vad de sökte – allt fanns ju där! Det vidunderliga ljuset, havet, de vita sandstränderna. Dessutom fann de kollegor och vänner! Och inte endast män utan även ett par kvinnor fick möjlighet att utveckla sina talanger.

Så låt oss för en stund få njuta av de fantastiska målningar som fortfarande får oss att imponeras. Uppleva ljus, värme och lust men även svårigheter, sjukdom och ovänskap.

Föredraget hålls i »Gula Villan« på Aspö onsdagen den 3 november kl 18.00. Vid infarten till bostadsområdet tag till vänster vid skylt »Aspö gård«, efter ett par hundra meter finns en stor parkering. Pris 100 kr/person. Bindande anmälan tidigast 23 augusti kl. 08.00 (gäller även e-post och sms) och senast 31 oktober till Maud Bjerklinger via e-post maudbjerklinger@gmail.com eller telefon 0723-150171. Begränsat deltagarantal!

-STYRELSEN FÖR ÅR 2021

Nico­las Krizan (ordförande)    0705-121963, nicolaskrizan@gmail.com

Ann Wiking (vice ordförande)   0708-588955, annwiking@gmail.com

Ulla Andersson (sekreterare)   0708-993602, ullabm.andersson@telia.com

Anna Bjerklinger (kassör)        0705-164085, annabjerklinger@gmail.com

Maud Bjerklinger (medlemsansvarig)       0723-150171, maudbjerklinger@gmail.com

Britt-Ma­rie Alexan­ders­son (ledamot)    0733-660527, brittmariealex@gmail.com

Ursula Larsson (ledamot) 0706-88 99 58, ursula.larsson.skovde@telia.com

Roland Svensson (ersättare)   0702-491161, rsvensson444@gmail.com

Sofia Melin (ersättare)     0705-720858, sofia.melin@gmail.com

Thomas Oldrell (adjungerad); Åke Eriksson och Inger Englund (revisorer); Christer Junkergård (revisorersättare); Jan Gustafson och Christer Junkergård (valberedning)

BESÖK FÖRENINGENS WEBBPLATS…

Gå till skovde.konstforeningar.se eller sök efter »Skövde Allmänna Konstförening« för att hitta vår hemsida. Där lägger vi bland annat ut program samt visar våra konstinköp löpande under året med bild och mått.

…OCH FACEBOOKSIDA

Information från föreningen läggs även ut på vår sida på Facebook. Adressen dit är

facebook.com/skovdeallmannakonstforening