Alla aktiviteter

4/4 2024 Resa

Konstresa till Göteborg

Ett 30-tal medlemmar besökte 4 april Göteborgs konstmuseum och utställningen ”Den underbara färgen – Göteborgskolorismen i nytt ljus”.

19/3 2024 Årsmöte

Årsmöte 19 mars 2024

Ett 25-tal intresserade medlemmar var på plats när Skövde Allmänna Konstförening hade årsmöte i Kulturhuset.

16/3 2024 Resa

Konstresa till Skåne och Danmark

Föreningen gjorde 16–17 mars en uppskattad resa till Skåne och Danmark.

5/3 2024

Vårprogram 2024

KONSTVÄNNER – VÅRPROGRAMMET ÄR HÄR!

Anmäl dig snabbt till de aktiviteter du är intresserad av, vissa blir fort fullbokade – ibland första anmälningsdagen, som denna gång är onsdag 7 februari kl 9.00 (gäller både epost, telefon och sms).

5/3 2024

Föreläsning om falsk konst

Den 5 mars arrangerade Skövde Allmänna Konstförening ett föredrag om falsk konst, och ett 40-tal medlemmar kom till Skövde Kulturhus för att lyssna.

27/10 2023

Anneli Furmark – föreläsning och vernissage

Den 27 oktober samlades bortemot trettiotalet intresserade på Högskolan i Skövde för att höra Anneli Furmark, en av Sveriges mest prisbelönta serieskapare och nybliven hedersdoktor vid Umeå universitet, berätta om sitt fascinerande konstnärskap.

23/10 2023

Seriefest i Väst i Skaraborg!

Vi samarbetar även i år med SerieFrämjandet kring den västsvenska festivalen Seriefest i Väst. Här kommer information om programpunkterna i Skaraborg. Allt är helt utan kostnad – varmt välkomna!

22/10 2023

Konstresa till Falbygden

Söndagen den 22 oktober gjorde ett 40-tal personer från Skövde Allmänna Konstförening en resa på Falbygden.

23/9 2023

Konstresa till Stockholm 23-24/9

En knallblå glänsande Bugatti från 1927 var det första som mötte medlemmarna när de klev in på Sven-Harrys konstmuseum en lördag i september.

15/9 2023

Inbjudan till konstresa Falbygden 22/10

Resan börjar med ett besök hos konstnären Maria Segerström i hennes ateljé i Vilske-Kleva. Maria tycker om att arbeta med mönster och figurer, mönsters effekter på ytor intresserar. Bilderna speglar det hon möter runt omkring sig.

11/9 2023

Konstnärsbesök i Tidaholm

Eftersom intresset var stort och ateljén liten fick vi göra dubbla septemberbesök hos Linn Karlsson.

26/8 2023

Höstsäsongen 2023 smygstartar!

I år inleds höstprogrammet redan i augusti, därför kommer här en första titt på vad vi planerat hittills — nämligen utfärder till grannorterna Skara och Tidaholm. Välkommen till konsthösten redan i sommarvärmen!

17/8 2023

Inbjudan Stockholmsresa 23-24/9

Länge sedan sist, nu åker vi äntligen till Stockholm igen! Tre unika utställningar och lite vardagsnostalgi bjuds på denna resa till fyra av områdets allra bästa museer.

11/6 2023

Konstresa till Läckö

Lördagen den 11 juni, strålande sol. Med 33 förväntansfulla medlemmar ombord rullade bussen från Hellbergs först en sväng förbi »Huldran i Klyftamon« utanför gamla posten i Skövde.

20/5 2023

Vernissage Vävda Rum

Konstmuseets intendent Tomas Asplund Gustafsson och konstföreningens ordförande Nicolas Krizan invigde utställningen tillsammans med ett antal intresserade medlemmar som tappert trotsade både hettan och det bländande solskenet.

22/4 2023 Resa

Konstresa till Bergslagen

Bergslagen och Närke var målet för ett 30-tal medlemmar i Skövde Allmänna Konstförening helgen den 22-23 april.

16/4 2023 FöreläsningWorkshop

Seriedag med workshop och föreläsning

En intresserad skara – medlemmar och andra – valde bort vårvärmen och bänkade sig istället i Skövde kulturhus på seriesöndagen där den 16 april.

2/4 2023 Resa

Dubbla konsthotellbesök i Skara

I vårsolens något kyliga glans gjorde ett trettiotal medlemmar den 2 april en söndagsutflykt västerut över Billingen mot dubbla hotellbesök i stiftsstaden Skara.

23/3 2023 Årsmöte

Årsmöte torsdag 23 mars 2023

Årsmötet som hölls i Konstmuseet lockade 28 medlemmar. Verksamhetsberättelsen för 2022 kan ni läsa under rubriken »OM«.

11/3 2023 Ateljébesök

Trevligt möte med tre konstnärer

Vårens första resa gick, med egna bilar, till Hjo. 36 konstvänner ville följa med. Här besökte vi, under en strålande vinterdag, Ateljéföreningen Ockra i Villa Svea.

25/2 2023 Program

2023 vårprogram

KONSTVÄNNER!

Konstvåren är här, och med den även vårprogrammet – se nedan!
Anmäl dig snabbt till de aktiviteter du är intresserad av, vissa blir fort fullbokade – ibland redan första anmälningsdagen, som denna gång är lördagen den 25 februari klockan 9.00 (gäller både epost, telefon och sms).

Nicolas Krizan, ordförande

8/12 2022 Föreläsning

Brorsdöttrar berättade om Ingrid Melin-Bjuréus

Höstens sista programpunkt den 8 december var ett föredrag om Hjokonstnären Ingrid Melin-Bjuréus. Brorsdöttrarna Sofia och Maria Melin berättade fängslande om hennes liv, och drygt 30 åhörare lyssnade med stort intresse. Föreläsningen hölls i Kulturhuset med Konstmuseet som medarrangör. Sofia ingår i vår styrelse och konstnärspresentationen var även öppen för allmänheten.

28/11 2022 Program

Kompletterande höstprogram 2022

Vi är nu mitt i konsthösten, och här kommer som tidigare utlovat andra delen av säsongens program.
Notera att sista anmälningsdatum för högskoledagen är redan 20 oktober!

Nicolas Krizan, ordförande

26/11 2022 UtlottningUtställningar

Kom och se ”Nordeadonationen”!

Nordea har donerat drygt 40 konstverk till föreningen – mest grafik som inte fick plats när banken flyttade till nya lokaler.

24/10 2022 Utställningar

Hemåt Kulturhuset!

En engagerad och frågvis skara medlemmar mötte upp i Öppna Galleriet på Skövde Kulturhus den 27 oktober. Där fick de en guidning av utställningen »Hemåt!? – skaraborgska serieskapare« som turnerat landet runt i fem års tid och här även var en del av Seriefest i Väst.

21/10 2022 Resa

Textil, textil, textil!

Textil var temat för Skövde Allmänna Konstförenings dagsresa till Borås i slutet av oktober med drygt 40 deltagare.

8/10 2022 Resa

Konstnärsbesök på Kinnekulle

I härlig höstsol gjorde vi en bussutflykt till Kinnekulle och besökte damastvävare Hans Thomsson samt keramiker Marika Beutler. I Myrbackens gamla mejeri, i Äskekärr, har Hans många vävstolar och han arbetar främst med damast- och jaquardvävning.

22/9 2022 Resa

Besök på Veterinärmuseet i Skara.

Ett 25-tal medlemmar från Skövde Allmänna Konstförening besökte i slutet av september Veterinärmuseet i Skara, en riktig liten pärla, som överraskar med sitt spännande innehåll. Föremålsantikvarien Emil Jonsson guidade först runt i museets vackert restaurerade bibliotek och visade upp några märkliga gamla böcker med anknytning till naturvetenskaperna och veterinärmedicinen

5/9 2022 Program

2022 Höstprogram

KONSTVÄNNER!
Konsthösten är nu äntligen här, och med den anländer förstås även höstprogrammet!

17/8 2022 Resa

17-18/8 2022 Vi besökte Dalsland

I Dalsland finns en rik tradition av kultur och konsthantverk. I år lär faktiskt Dalsland vara det landskap i västra Sverige som ökar mest när det gäller hotellnätter

Visa fler