Utställning med Berndt Jutemar

21 mars 2015 anordnade Skövde Allmänna Konstförening en utställning med grafikern och skulptören Berndt Jutemar vilken han kallar "I min egen tid".

För tjugo år sedan tillkom Konstmuseet som ett viktigt komplement i Kulturhuset och kunde ge plats åt en fin konstsamling som fanns i kommunens ägo. Konstmuseet blev också plats för tillfälliga utställningar i det som då kallades Lilla Galleriet. När konstchefen Thomas Oldrell frå­gade oss i konstföreningen om vi ville ansvara för en av de utställningar som ska visas på sam­ma plats som Lilla Galleriet (idag under namnet c/o Konstmuseet), svarade vi ja.

Vårt val föll på Berndt Jutemar. Han har haft en lång och framgångsrik bana som konstnär, först som grafiker och senare även som skulptör. Han var även intendent för Skövde konsthall i slutet av 60-talet, lektor vid Högskolan i Skövde till och med läsåret 1992 och riksordförande för Grafiska Säll­skapet under flera perioder.

Det visade sig att Bernt Jutemar var förste utställare vid Konstmuseets tillkomst 1995 och nu till 20-årsjubileet är det alltså dags igen, lagom till hans eget 85-årsjubileum. Utställningen är retrospektiv och innefattar både grafik och skulptur.

Vernissage kl 13.00. Invigningstalare är Conny Brännberg, kommunfullmäktiges ordförande tillika ord­förande i Västra Götalandsregionens kulturnämnd.